Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bio-speciaalzaken handhaven omzet

Bionext trendrapport 2016: omzet bio-voeding verdrievoudigd in 10 jaar

De consumentenbestedingen aan biologische voeding zijn in 2016 met 10% gestegen naar 1,4 miljard euro. Daarmee is de omzet van biologische voeding ten opzichte van tien jaar geleden verdrievoudigd. Het biologisch areaal groeit weer met 3% en het aantal omschakelende boeren bereikte met 248 een recordhoogte in 2016. Bionext zette de cijfers en ontwikkeling van biologische landbouw en voeding in Nederland over 2016 op een rij in een Trendrapport.


 
De supermarkten zorgen in 2016 voor de grootste groeibijdrage. De biologische omzet steeg met 12,2 procent van 654 naar 735 miljoen. Procentueel groeit het foodservicekanaal nog sterker. De omzet steeg van circa 164 naar 187 miljoen Euro, een stijging van 14 procent. Er lijkt hier sprake van een inhaalslag; qua marktaandeel loopt het foodservicekanaal met ruim 1 procent bio omzet nog jaren achter bij de supermarkten, waar biologisch al een marktaandeel heeft van 3,3 procent. De groei in de supermarkten gaat niet ten koste van de speciaalzaken. Zij handhaven hun biologische omzet op nagenoeg hetzelfde niveau als 2015: 336 miljoen.
 

Koploper 

Koploper in de groei is het segment van de droge kruidenierswaren (DKW), waar onder meer de categorieƫn sappen, dranken, koffie & thee, ontbijtproducten, broodbeleg, babyvoeding, zoete en zoute snacks en conserven worden gerekend. DKW stijgt in totaal met 17,9%. De belangrijkste verklaring voor deze groei is dat het aanbod van houdbare producten in de supermarkt zich verbetert, waar in de beginjaren de nadruk vooral op het versassortiment lag. De hardste groeiers in dit segment zijn snoep en koek (35%), deegwaren (19%), soepen (18%), babyvoeding (16%) en koffie-thee-cacao (15%). Uitschieters in de versgroepen zijn brood en banket met 26%, vlees met 13,5% en eieren met 11,7%. Het product met het hoogste marktaandeel in de supermarkt blijft het biologische ei: 14,1%. Biologische AGF en zuivel volgen beiden met 4,1% marktaandeel in de supermarkt.
 

Balans

Om balans te houden tussen vraag en aanbod en om te voorkomen dat we in Nederland steeds meer afhankelijk worden van import is het belangrijk dat ook de biologische productie groeit. Het biologisch landbouwareaal schommelt al enkele jaren tussen de 3 en 3,5% van het totaal. Lange tijd is de omschakeling naar biologische landbouw achtergebleven bij de vraagontwikkeling. In 2016 is de groei van het bio-areaal op gang gekomen; het nam met 3% toe van 56.729 naar 58.442 hectare. Het aantal bedrijven in omschakeling is ruim verdubbeld naar 245 in 2016. Met name de biologische zuivel, waar Nederland zelfs enige tijd afhankelijk is geweest van import, is bezig met een inhaalslag. Meer dan de helft van de omschakelende boeren (136) is melkveehouder. De belangstelling is groot; bij sommige zuivelcoƶperaties bestaat op dit moment een wachtlijst voor omschakeling naar biologisch.

Publicatiedatum: