Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Utrechtse Buurderij ziet ledenbestand rap groeien

"Interactie tussen boeren en buren legt stevig fundament"

Tholen – Lokaal, met een regionale en zelfs internationale inborst: dat is kort gezegd het concept achter Boeren & Buren. In de vele honderden 'Buurderijen' verspreid over Europa wordt het rechtstreekse contact tussen de boeren en hun omgeving weer in ere hersteld. De eerste Buurderij in Utrecht zag op 26 augustus het daglicht. "Het aantal buren groeit hard. Onder hen zie je ook veel terugkeerders. Het leeft sterk, zowel producent als afnemer spinnen er overduidelijk garen bij", vertelt initiatiefnemer Anke van Bussel.



Interactie creëert binding 

Producenten met een eigen landwinkel, waar men bijvoorbeeld kaas of groente(pakketten) kan kopen, bestaan al langer. "Je kunt het Boeren & Buren-concept zien als een ideale instapmethode voor zij die dat niet hebben en zich afvragen wat het oplevert. Het voorziet duidelijk in een behoefte, want producenten zijn in toenemende mate het contact met hun eindgebruikers verloren. Juist dat rechtstreekse klantcontact geeft de binding waar beiden zo naar zoeken", verduidelijkt Anke. "Voor de klant is het waardevol om de maker achter het product te leren kennen, feedback te geven of vragen te stellen." Een etiket of flyer met een korte omschrijving van het ambacht en de producent mag daartoe een goede poging wagen, maar de échte interactie ontbreekt, vindt ze.



Tips and tricks

Hoewel Boeren & Buren in het leven is geroepen om de lokale belangen te behartigen en de regiofunctie van haar deelnemers te versterken, onderhouden Buurderij-verantwoordelijken met enige regelmaat contact met elkaar. Anke: "Niet zozeer om regio-overstijgende activiteiten te organiseren, als wel om elkaar verder te helpen met tips and tricks. Het blijft veel pionieren, uitproberen, vallen en opstaan. Daarom is het goed om kennis met elkaar te delen." Boeren die zich precies tussen twee Buurderijen bevinden kunnen er overigens voor kiezen om hun producten in beide regio's aan te bieden. 



Peer-2-peerbenadering

"De boeren bevinden zich allemaal in een klein wereldje. Vaak zijn het de boeren die al aan de Buurderij leveren die weer nieuwe gezichten aandragen", weet Anke. Daarmee wordt het aanbod steeds gevarieerder. "Met een Nederlandse wijnproducent, een quinoateeltbedrijf met de pakkende naam Boer&Zus en bokkenvlees van De Bokkenbunker en het ruime aanbod biologische vlees(waren) en rauwmelkse zuivel van De Beekhoeve, zijn we wat mij betreft op de goede weg." Ze merkt op dat veel kleine landbouwbedrijven volgens de biologische principes werken, maar dat een Skal-certificering vanwege hun kleinschaligheid lang niet altijd rendabel is. Indien ze daarvan afzien mogen hun producten het bio-label niet dragen. Wel kunnen ze dankzij het directe contact met de buren precies alle naar biologische leest geschoeide facetten van het productieproces toelichten.



Winterseizoen uitdaging

Net voor opening stond de teller van het ledenbestand van de Buurderij in Utrecht op 200. Inmiddels is dat opgelopen tot 375. "Er is nog zat ruimte voor groei. Ook wat betreft het huidige aanbod producenten", verwacht Anke. "Zeker in het voorjaar als het productaanbod weer toeneemt. We naderen nu het winterseizoen, waardoor sommige groenten tijdelijk niet meer leverbaar zullen zijn. Andere producten blijven gewoon jaarrond leverbaar: zuivel, vlees, fruit in bewaring. Dat blijft."