Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Koert Pleunis: "Plannen voor kwekerij in België"

Poolse concurrentie paddenstoelen valt mee door hoge substraatprijs

De afgelopen jaren is de markt voor de biologische exotische paddenstoelen flink gegroeid. In verschillende landen wordt geïnvesteerd in de teelt van paddenstoelen. Ook bij Pleunis Mushrooms uit het Limburgse Stramproy wordt de groei gezien. "We
zien dat het bedrijf goed groeit en de vraag groeit", vertelt Koert Pleunis. "Voor de gewone witte champignons weet ik het niet, want daar zit ik eigenlijk niet in. Je ziet dat er steeds meer mensen op inspringen en ook exotische paddenstoelen gaan kweken."

Dankzij de groei in de markt ziet Pleunis Mushrooms mogelijkheden om een nieuwe kwekerij te bouwen. "We zitten nu gehuurd op deze locatie, maar we hebben plannen om zelf een kwekerij te bouwen in België", vertelt Koert. "Daardoor krijgen we nieuwe afzetmogelijkheden. We merken dat er steeds meer vraag is naar regionaal product. Dat zie je vooral in Duitsland en België." Doordat de Belgische supermarkten de voorkeur geven aan binnenlands product viel de keuze voor de nieuwbouw over de grens. "Ik denk dat we daardoor meer kansen maken en in België zijn er minder paddenstoelentelers."



Stap over de grens

De Belgische markt is een relatief nieuwe afzetmarkt voor de paddenstoelen van Koert. "Het was geen hele belangrijke markt voor ons. We zitten vooral in Nederland, Duitsland en Zwitserland. Op die manier kunnen we de focus een beetje naar België verschuiven, maar we willen onze bestaande klanten ook onderhouden. In Nederland speelt de vraag naar lokale producten niet zo’n grote rol." Het zijn vooral de supermarkten in België en Duitsland die de voorkeur geven aan binnenlandse paddenstoelen. "We hebben daardoor ook wel klanten verloren, die niet ontevreden waren, maar lokaal product wilden. We hebben ook even overwogen om naar Duitsland te gaan, maar dan zit je toch meer met een taalbarrière. België is dichtbij en het is een klein stapje." En een klein stapje is het zeker. Pleunis Mushrooms is gevestigd op een kilometer van de grens.

Verdeeld over 14 cellen met een totaal oppervlak van 2.000 vierkante meter moet wekelijks 4.000 kilo per week geplukt worden. "We hebben dan voor de verschillende soorten aparte cellen", vertelt Koert. Nu staan sommige soorten nog bij elkaar in de cel, maar voor de klimaatomstandigheden is dat niet ideaal. "We kunnen dan elke week in een schone cel beginnen en het klimaat afstemmen op de soort." De bouwplannen liggen bij de bank, die groen licht moet geven voor de financiering van het project.

Maitake: paddenstoel met potentie

De volledige productie is biologische gecertificeerd. "We telen momenteel drie soorten shii-take, maitake en eryngii." De shii-take is in Nederland ondertussen aardig ingeburgerd. De eryngii wordt in Duitsland een steeds bekendere paddenstoel. "De maitake is wel een onbekendere soort. Daarvoor is het nog wel lastig om klanten te vinden op de versmarkt. Maitake paddenstoelen gaan vooral naar restaurants en dergelijke. In supermarkten zal je die nog niet zo snel tegenkomen, maar het is wel een paddenstoel met potentie. We krijgen positieve reacties van iedereen."

Het is vooral de onbekendheid van de exotische paddenstoelensoorten die deze producten dwars zitten. Al merkt Koert wel een verandering. Er komt meer aandacht voor de exoten in het paddenstoelensegment. "Je merkt het ook op tv", vervolgt Koert. "In tv-programma's en kookshows zie je ook steeds vaker speciale paddenstoelen voorbij komen en dan willen consumenten het zelf ook wel eens proberen." Koert ziet vooral kansen voor de sector in het bekendmaken van de onbekendere paddenstoelensoorten. "Als we daar met z’n allen veel energie in steken, zal dat wel vruchten afwerpen."

Duurdere substraten bepalen concurrentie

Het grootste verschil tussen de conventionele en biologische paddenstoelen zit in de grondstoffen. "De grondstoffen moeten biologisch zijn", legt Koert uit. "Witte champignons staan bijvoorbeeld op stro en kippenmest, maar dan moeten de stro en kippenmest ook van biologische oorsprong zijn. De soorten die wij telen, groeien puur op hout. Dat is makkelijker biologisch te krijgen. We verkrijgen van Staatsbosbeheer zaaghout aangeboden en dat is biologisch."

De groei in de paddenstoelenmarkt resulteert ook in investeringen in teeltprojecten in Duitsland en Polen. "Eerst zetten de Polen in op de teelt van witte champignons, de laatste jaren zie je dat ze daar ook shii-take en eryngii gaan telen en dat het product deze kant op komt." Poolse telers zetten vooral af op de Duitse markt, een belangrijke markt voor de Nederlandse teler. "Het prijsverschil valt wel mee, omdat het substraat waarop deze paddenstoelen geteeld worden, duur is en dat moeten zij ook uit Nederland aankopen." Een van de grote substraatleveranciers is in Nederland gevestigd en daar kopen de Poolse telers de grondstoffen voor de teelt. "Ik denk dat ze qua kosten wel een beetje gelijk zitten met ons", vertelt Koert. "Bij de champignons is dat wel meer. Dan wegen de plukkosten heel erg door. Bij ons is het substraat duur en weegt de substraatprijs meer door dan de plukkosten. Natuurlijk is er wel wat verschil en misschien zijn Poolse telers sneller tevreden met een kleinere marge."

Voor meer informatie: [email protected]