Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Biologische ketens profiteren van groei Franse biomarkt

In 2016 vertegenwoordigde de biologische omzet in Frankrijk een waarde van 7 miljard euro, waarvan de supermarktketens 44 procent voor hun rekening namen. De speciaalzaken zijn goed voor om en nabij de 30 procent en realiseren de hoogste groei. Het marktaandeel van de speciaalzaken nam vanaf 2012 met 3 procent toe, terwijl de supermarktketens 4 procent aandeel inleverden. Alle winkels staan echter voor dezelfde uitdaging: de aanvoer van voldoende biologische levensmiddelen.

De drie grootste biologische ketens - Biocoop, Naturalia en La Vie Claire - boeken ieder een stijging van de omzet van ongeveer 25 procent en openen daarnaast veel nieuwe winkels. De supermarkten vechten echter terug. Zo begon de keten Auchan met de formule Coeru de Nature en Carrefour met Carrefour Bio. Overigens maakt de formule Naturalia onderdeel uit van Casino. De speciaalzaken - samen met kleinere formules als Naturéo en L'Eau Vive - zijn goed voor een biologische jaaromzet van inmiddels 2,4 miljard euro ofwel 1,2 procent van de totale Franse levensmiddelenomzet. En het einde lijkt nog niet in zicht. Marktleider Biocoop breidt bijvoorbeeld het aantal zaken tot eind december dit jaar met 60 uit naar in totaal 491. Daarmee hoopt het bedrijf de omzetgrens van 1 miljard euro te doorbreken.

Een onderliggende verklaring voor de positieve trend zijn de vele nieuwe productconcepten van al die speciaalzaken. Beleid van La Vie Claire bijvoorbeeld is om jaarlijks 200 innovaties in het sortiment van bijna tweeduizend eigen merkartikelen toe te passen. Naturalia gaat jaarlijks 20 procent van de eigen biologische voedingsmerken vernieuwen, terwijl Biocoop weer inzet op programma's als Fair Trade. Meer dan 20 procent van de omzet komt inmiddels uit deze specifieke markt.

Bron: Consudel
Publicatiedatum: