Amarjit Sahota, Ecovia Intelligence:

"Het draait allemaal om het maken van positieve impact"

Tholen – "Om als bedrijf een positieve impact te kunnen maken moet je eerst weten hoe je de negatieve impact kunt meten en reduceren. Dan volgt het moment waarop je klimaatvriendelijke doelstellingen kunt formuleren en tot concrete actie over kunt gaan. Daar liggen behoorlijk veel uitdagingen", vertelt Amarjit Sahota, oprichter en directeur van Ecovia Intelligence, een consultancybureau dat wereldwijd ageert op het gebied van ethische (duurzaamheids)vraagstukken.



De kostprijs ontleed

Het formuleren van een klimaatvriendelijke doelstelling vraagt om een gedetailleerde indicatie van de werkelijke kosten die achter een product schuilgaan. "Bij veel productieprocessen wordt geen rekening gehouden met externaliteiten, kosten die worden 'doorbelast' aan derden, zonder dat de laatstgenoemde groep daar zelf een bijdrage aan heeft geleverd. Denk aan het toedienen van antibiotica bij vee, een handeling die op de langere termijn risico's voor de volksgezondheid met zich meebrengt. Die kosten zie je niet terug in de kostprijs van traditionele economische modellen."

Sustainability of ability to sustain?

Sahota's toespraak volgt op de presentatie van Michael Braungart, die in een vurig pleidooi uitlegde dat het zoeken naar duurzame oplossingen vraagt om een positieve benadering die eigenlijk nog een stapje verder gaat dan alleen het doorberekenen van de True Costs. "Het Engelse woord voor duurzaamheid, sustainability, laat zich op twee manieren lezen: als een zoektocht naar alternatieven die de status quo doorbreken en verbeteringen aanbrengen, of als the ability to sustain, het vermogen om in stand te houden, of anders gezegd: de situatie niet te verslechteren. Het tweede alternatief biedt natuurlijk weinig soelaas om de gewenste veranderingen door te voeren waar de wereld zo naarstig naar op zoek is", aldus Braungart. Sahota toont zich een groot voorstander van zijn houding.

Nauwere samenwerking vereist

"De biologische sector levert vooral positieve bijdragen op ecologisch front. Fair Trade neemt economische verandering - denk aan betere leefomstandigheden voor loonwerkers - als uitgangspunt. Het is aan de labels zelf om doelstellingen te formuleren en daar naar te handelen", verduidelijkt Sahota, om daaraan toe te voegen dat nauwere samenwerking tussen de verschillende labels vereist is om voldoende slagkracht te hebben en zodoende positieve impact te kunnen maken.

Voor meer informatie: www.sustainablefoodssummit.com

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven