Britse reclamecommissie noemt claim bio-melk Arla misleidend

Een advertentie die claimt dat bio-melk bijdraagt aan een duurzame toekomst. Britse reclamecommissie ASA (Advertising Standards Authority) spreekt van misleiding en tikt melkproducent Arla precies om die reden op de vingers. De waakhond ontving een klacht van een consument die bezwaar aantekende op Arla's claim dat biologische melkproductie is voor het land. ASA ging akkoord en daarom mag de Scandinavische zuivelproducent deze advertentie niet meer voeren.



Michael Oakes, voorzitter van NFU Dairy Board, noemt het besluit teleurstellend. "Het is een algemene opvatting dat biologische landbouw grote voordelen biedt. We zijn teleurgesteld met de werkwijze van ASA en zouden graag willen weten waarop zij hun conclusie precies baseren."

Soil Association, de instantie die biologische standaarden opstelt en namens de bio-sector optreedt, stelt dat biologische bedrijven meer oog hebben voor bodembehoud, omdat bioboeren geen chemische gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest gebruiken en ook de fauna ontziet.

Arla beriep zich voor zijn marketingclaim op gegevens van Soil Association. ASA erkent dat Arla deze informatie heeft gebruikt. "Maar stellen dat biologische productie beter is voor het milieu dan conventionele productie, is wat anders dan stellenn dat de productie van bio-melk an sich een positieve impact heeft op het milieu, zeker als je de volledige levenscyclus in acht neemt. Dat zien wij als misleiding", aldus ASA.

Bron: FarmingUK

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven