Moestuinrage en biotrend zorgt voor opleving in kruiden

Tholen - Kruiden kunnen als geen ander een gevoel overbrengen. Kruidenleveranciers zijn zich daarvan bewust. Tegelijkertijd is er sprake van een zekere krapte op de markt. Hoe positioneren leveranciers hun kruiden? En wat zijn de smaakmakers van het seizoen? We vragen het Gipmans Planten en Vitacress Real, twee producenten van respectievelijk kruiden in pot en vers gesneden kruiden.

Basilicum grootste trekpleister bij potplanten

Voor kruidenplanten liggen de verpakkingseenheden redelijk vast. We spreken over planten. Die laten zich niet meten in afgestreken volumes. "Diversificatie in potkruiden zit hem vooral in het bieden van assortimentsverandering en het volgen van de huidige biotrend", merkt Erik Gipmans van Gipmans Planten op. Via telersvereniging Fossa Eugenia, waar hij aanspreekpunt van is, voorziet Gipmans zowel nationale als internationale retail van kruidenplanten."



De laatste drie jaar is er binnen de plantenkwekerij volop geïnvesteerd. "We
hebben nog een deel conventioneel, maar het overgrote deel is inmiddels biologisch. Omdat we beiden aanbieden, zijn er wel uitdagingen op het gebied van kruisbesmetting. Je importeert kruiden uit heel Europa. In de biologische teelt kunnen we het ons niet veroorloven dat we een of ander beestje vinden. Daarom zitten we met bio graag goed geïsoleerd. Toch verschillen beide teelten in de praktijk weinig. "Binnen ons gangbare assortiment zijn alleen de meststoffen niet biologisch. Ik kan me niet herinneren dat we tijdens de opkweek ooit gebruik hebben gemaakt van gewasbeschermingsmiddelen", verduidelijkt Erik. Het prijsverschil tussen conventioneel en bio is binnen de potplanten zo'n 10 à 15 procent, schat hij. Erik wijt dat hoofdzakelijk aan de omloopsnelheid van de teelt. Bij veel verse AGF ligt dat percentage beduidend hoger.

Binnen het schap voor potkruiden is basilicum nog altijd de grootste trekpleister. Het is een wet van communicerende vaten met het versgesneden product, volgens Erik. "Gesneden basilicum vind je minder prominent terug in het schap. Het verpakken van dit kruid blijkt keer op keer een uitdaging vanwege de houdbaarheid."

Erik merkt op dat de groei in Engeland gestabiliseerd is. "Ook in Nederland lijkt de markt op korte termijn redelijk verzadigd te raken; de double digit groei is eruit. Zeker voor het standaardassortiment: basilicum, peterselie, bieslook. Door de positionering van kruiden kun je de markt nog wel penetreren. Denk aan nieuwe verschijningsvormen: met een apart uitziende basilicum kun je zeker nog wat plussen."

Waardevolle informatie uit Mijn Keukentuintje

"Iedereen kan naar mijn idee kruiden leveren, maar ze goed positioneren binnen
het schap en ervoor zorgen dat de retail het assortiment daarop afstemt, vraagt wel om de nodige research", verklaart Erik. Gipmans verkrijgt deze zinvolle informatie vanuit telersvereniging Fossa Eugenia, die via hun internetplatform Mijn Keukentuintje de Nationale Moestuintelling organiseert.

Het is uitgerekend de moestuintrend waar de leverancier veel inzichten uit haalt.
Veel eindgebruikers potten de planten na aanschaf bijvoorbeeld over. "Dit jaar vond de tweede editie van de Moestuintelling plaats. Je krijgt een goed beeld over wat er leeft op kruidengebied en hoe de moestuin anno 2017 erbij ligt. Je ziet precies terug welke rol onze kruiden in dat geheel hebben. En waar dus nog kansen liggen…"

Afzet vers gesneden munt groeit hard

Binnen het assortiment versgesneden kruiden is munt al jaren de onbetwiste nummer één voor wat betreft de Nederlandse afzet, constateert Ralph Coenen van Vitacress Real, een joint venture met Gipmans. Dat is echter niet alleen voorbehouden aan de thuismarkt. "Ook over de grens wordt munt steeds vaker opgemerkt om zijn mogelijkheden. Langzaamaan dringt door dat munt zoveel meer is dan alleen een theeblaadje", aldus Ralph. Categoriebreed doen ook peterselie en selderij het niet onverdienstelijk – producten die het bedrijf al enige tijd voert. "Opvallend is de ontwikkeling die zeekraal bij ons doormaakt. Daarvan zien we de vraag de afgelopen tijd sterk stijgen. We richten ons sterk op de huidige consumententrends. We krijgen veel goede feedback over zeekraal. Het is een ideale smaakmaker om de zoutinname te verlagen en gerechten toch een smaakversterker mee te geven. Het minderen van de zoutconsumptie speelt momenteel erg", vervolgt Ralph.



Van de kant-en-klare verse kruidenmixen voor eieren, kruidenboter, vis, vlees en mosselen weten eindgebruikers meteen wat ze ermee kunnen. Toch blijven er nog tal van kruiden waarvoor dat niet geldt, beseft Ralph. "Oregano en dragon, bijvoorbeeld, passen goed in consumentengerechten, maar hier geldt: onbekend maakt onbemind. Onze uitdaging daarin is om consumenten goed te informeren."

Voor meer informatie:
erik@gipmans.nl
ralph.coenen@vitacressreal.com

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven