Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Amerikanen aan de GGO: $3 mln promotiecampagne
De Amerikaanse Food and Drug Administration zal een promotiecampagne financieren voor genetisch gemodificeerde organismen in voedsel naar aanleiding van een overeenkomst tussen de twee belangrijkste Amerikaanse partijen om tot eind september de overheidsfinanciën te waarborgen.
De overeenkomst werd donderdag door de senaat goedgekeurd middels een stemming met 79 voor en 18 tegen. Het wijst $3 miljoen toe voor 'consumentenbewustwording en -educatie inzake landbouwbiotechnologie', inclusief gentechnologie van voedsel- en gewassen. Het geld moet worden gebruikt om de milieutechnische, economische en humanitaire invloed van biotech-gewassen en hun derivaten te belichten, evenals de voedingswaarde en voedselveiligheid.
Democratische volksvertegenwoordiger Nita M. Lowey voor de staat New York: "Het is niet de verantwoordelijkheid van de FDA om een overheidspromotiecampagne te voeren om het Amerikaanse publiek ervan te overtuigen dat genetisch gemodificeerde levensmiddelen veilig zijn. De FDA moet de veiligheid van onze voedselvoorziening en medische hulpmiddelen regelen. Het is niet hun taak om sectoren te promoten." Lowey probeerde vorige maand de maatregel te weren.
Het is onduidelijk hoe de FDA-campagne er uit zal zien of wanneer het van start gaat. Binnen het totaalbudget van $2,8 miljard dollar van de FDA is de toegewezen $3 miljoen te verwaarlozen.