Beschikbaarheid en prijs bepalend
Het onderzoek had als doel om aan de hand van een biologische en gangbare boodschappenmand te onderzoeken in welke mate het aankoopgedrag van consumenten te beïnvloeden is. Dit gebeurde op basis van vooraf geselecteerde producteigenschappen. Het achterliggende doel was om concrete aanbevelingen te doen aan de biologische sector; hoe zij in de toekomst hun biologische aanbod verder kunnen ontwikkelen.Verschillende consumenten
De samenstelling van de boodschappenmandjes tussen biologisch en regulier etende consumenten waren verschillend. De resultaten uit dit onderzoek geven slechts een indicatie. Zo hadden de biologisch etende consumenten meer onbewerkte en gezonde producten als groente en fruit in hun boodschappenmandjes dan de regulier etende consumenten. Uit data over het voedingsgedrag van consumenten leken biologische consumenten meer conform de richtlijnen van gezonde voeding te eten dan de gangbare consumenten. Ook hadden ze minder plastic afval.Relevante koopmotieven
In het onderzoek naar koopmotieven blijkt dat mensen die meer biologische producten kopen meer oog hebben voor andere producteigenschappen dan consumenten die minder biologisch kopen. Smaak is voor beide groepen consumenten belangrijk. Biologische consumenten stellen hoge eisen aan de kwaliteit van producten, terwijl prijs en gemak bij gangbare consumenten vooral belangrijk zijn. Het vooropstellen van de kwaliteit van producten op gezondheids- en milieuaspecten zorgt ervoor dat biologische consumenten gericht naar biologische producten op zoek gaan. Prijs, gemak en houdbaarheid zijn van onderschikt belang voor deze groep consumenten. Aspecten als mate van bewerking, verpakking en uiterlijk spelen daarentegen wel een rol bij de keuze voor een product. Gangbare consumenten leggen minder nadruk op gezondheid en milieu gerelateerde aspecten. Indien de biologische sector de gangbare consument wil overhalen om biologische producten aan te schaffen, zullen zij meer nadruk leggen moeten op aspecten zoals smaak, gezondheid en onbespoten. Daarnaast zullen gangbare consumenten sneller kiezen voor biologische producten als ze gemakkelijk beschikbaar of juist in de aanbieding zijn.Lees hier Rapport: Impactie biologische boodschappenmand.
Voor meer informatie: Marieke Battjes-Fries en Lucy van de Vijver, Louis Bolk Instituut
Bron: Louis Bolk Instituut via BioKennis.org