
Eerder werd Green Foodmarket uitgeroepen tot Beste Bio-winkel van Zweden. Toch zijn er wel degelijk conventionele producten te vinden. "Zo'n 90 tot 95% van alle groenten en fruit is van biologische komaf en bij voorkeur zo lokaal mogelijk ingekocht", vertelt de woordvoerder van de winkel. "Maar we houden niet krampachtig vast aan een volledig bio-aanbod. Als we bepaalde producten niet of alleen tegen zeer hoge kosten kunnen leveren, dan hebben we de voorkeur voor conventioneel. Er moet wel een markt voor zijn. En als klanten herhaaldelijk aangeven interesse te hebben voor een product dat alleen conventioneel beschikbaar is, dan nemen we dat altijd in overweging bij productintroducties."

Al voor binnenkomst wordt duidelijk dat de Green Foodmarket geen doorsnee winkel is. De drie bakfietsen aan voor het entree verraden het stadse karakter, gericht op jonge gezinnen. Dat beeld wordt versterkt als blijkt dat er met enige regelmaat kinderfeestjes plaatsvinden. 's Middags daarentegen is Green Foodmarket vooral een uitvalsbasis voor zakenlui die in de omgeving werken en het vooral zien als een bedrijfskantine.

De winkel heeft een chique uitstraling. Groenten en fruit liggen parmantig opgesteld. Opvallend genoeg ligt veel vers fruit, waaronder kiwi's, druiven en sinaasappelen, in de koeling. Helemaal opmerkelijk is dat hetzelfde sinaasappelras zowel binnen als buiten de koeling te vinden is. Dat doet de vraag rijzen of het gebruik van de koeling niet voornamelijk is om de perceptie van vers te benadrukken, of dat het in dit geval daadwerkelijk wordt gebruikt om de houdbaarheidsduur te verlengen.

Voor meer informatie: www.greenmatmarknad.se