Spidsroden: hard van buiten, zacht van binnen

"Streepje voor dankzij one-stop-shop en thuisbezorging"

Tholen - Om zich staande te houden tussen het retailgeweld werd het Deense Spidsroden anderhalf jaar geleden overgenomen door een viertal jonge ondernemers. Hoewel de winkel sinds de overgang officieel geen coöperatie meer is, voert het gemeenschappelijke karakter er nog altijd de boventoon. Zo veel mogelijk versproducten komen van landerijen van net buiten Kopenhagen, daar waar het seizoen het toelaat en waar dat vanuit logistiek oogpunt en ordergrootte haalbaar is. "Biologisch is niet compleet zonder daarbij ook sociale verantwoordelijkheid uit de dragen", vat Victoria Skou, manager en inkoper bij Spidsroden, de filosofie van de winkelketen samen.



Een toevallige passant zou terugdeinzen bij de aanblik van de 100% biologische en vegetarische winkel. Op de gevel prijkt het logo van Spidsroden, waar een bijtgrage wortel, geheel opgemaakt volgens de stijl van street artists, de bezoekers 'verwelkomt'. Die recalcitrante uitstraling verdwijnt al zodra je één voet over de drempel zet.



Binnen in de winkel overheerst juist een knus gevoel. Dankzij een speelhoekje voor kinderen kunnen jonge gezinnen zorgeloos hun boodschappen doen. De inrichting zelf is vrij sober: vrijwel alle producten zijn uitgestald op spaanplaten kasten die niet zouden misstaan in het assortiment van een zekere Scandinavische meubelgigant. Het zijn deze details die Spidsroden een familiaire huissfeer meegeven, waar mensen uit verschillende achtergronden en subculturen welkom zijn.



Spidsroden heeft een breed scala aan producten, variërend van basisproducten tot een selectie van verse en bewerkte groenten en fruit. Het bedrijf is zeer kritisch bij het selecteren van producten. Op biologisch-dynamische melk en eieren na is de winkel volledig veganistisch. De winkel wordt beleverd door Helsam, Deense groothandel in levensmiddelen en gezonde voeding. Voor specifieke niche producten doet Spidsroden beroep op het Duitse Naturkost.



Victoria merkt op dat er vanuit concullega's veel belangstelling is voor de winkel. "Retailers kijken over onze schouders mee. We zien ons ruime aanbod veganistische producten steeds vaker terug in de schappen van supermarkten uit de omgeving. Binnen deze productgroep leggen zij het af op de prijs. Verse groenten en fruit daarentegen zijn daar weer goedkoper. Maar omdat we toch voor velen een one-stop-shop zijn en ook aan huis bezorgen, hebben we bij veel van onze klanten toch een streepje voor."



Voor meer informatie: www.spidsroden.dk

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven