Whole Foods droom wordt nachtmerrie

Het Amerikaanse bedrijf Whole Foods was een pionier op het gebied van biologische voeding en zette in op het idee dat de consument bereid was extra te betalen voor het merk, en niet zonder succes. Tussen 2005 en 2015 verdrievoudigde de afzet van biologische levensmiddelen van 13,1 miljard naar 41,1 miljard euro

Nu retailketens zoals Kroger en Walmart hun bio-aanbod vergroten, verliest Whole Foods steeds meer klanten. Whole Foods droom dat alle consumenten biologische voeding zouden omarmen, lijkt nu dus uit te draaien op een nachtmerrie. Het bedrijf zag zijn omzet de laatste zes kwartalen dalen, het laatste kwartaal met 2,4 procent, waarbij het aantal transacties met 3,9 procent daalde.



Whole Foods moet het vandaag de dag opnemen tegen een groot aantal concurrenten waaronder speciaalzaken, grote retailketens en budgetretailers, die 'redelijke' alternatieven voor Whole Foods producten bieden en hun biologisch assortiment verruimen. Zo is in Walmart-filialen tegenwoordig een deel van de versafdeling ingericht met lokale, biologische producten.

Ook de Duitse budgetretailer Aldi heeft vorig jaar fors geïnvesteerd in zijn biologische aanbod. Dit jaar zal Aldi nog eens 1,5 miljard euro steken in het aanpassen van zijn 1.300 Amerikaanse vestigingen, waarbij de focus onder meer ligt op het vergroten van de AGF-afdelingen.

De vernieuwde Aldi zal hierdoor veel weg hebben van de nieuwe Whole Foods-keten '365 by Whole Foods Market' die vorig jaar geopend werd om de toenemende concurrentie met goedkope bio-producten het hoofd te kunnen bieden. De winkels zijn goedkoper te bouwen dan de traditionele Whole Foods winkels, waardoor er een flexibelere prijsstelling mogelijk is.

Bron: Business Insider

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven