Het Amerikaanse bedrijf Whole Foods was een pionier op het gebied van biologische voeding en zette in op het idee dat de consument bereid was extra te betalen voor het merk, en niet zonder succes. Tussen 2005 en 2015 verdrievoudigde de afzet van biologische levensmiddelen van 13,1 miljard naar 41,1 miljard euro
Nu retailketens zoals Kroger en Walmart hun bio-aanbod vergroten, verliest Whole Foods steeds meer klanten. Whole Foods droom dat alle consumenten biologische voeding zouden omarmen, lijkt nu dus uit te draaien op een nachtmerrie. Het bedrijf zag zijn omzet de laatste zes kwartalen dalen, het laatste kwartaal met 2,4 procent, waarbij het aantal transacties met 3,9 procent daalde.
Whole Foods moet het vandaag de dag opnemen tegen een groot aantal concurrenten waaronder speciaalzaken, grote retailketens en budgetretailers, die 'redelijke' alternatieven voor Whole Foods producten bieden en hun biologisch assortiment verruimen. Zo is in Walmart-filialen tegenwoordig een deel van de versafdeling ingericht met lokale, biologische producten.
Ook de Duitse budgetretailer Aldi heeft vorig jaar fors geïnvesteerd in zijn biologische aanbod. Dit jaar zal Aldi nog eens 1,5 miljard euro steken in het aanpassen van zijn 1.300 Amerikaanse vestigingen, waarbij de focus onder meer ligt op het vergroten van de AGF-afdelingen.
De vernieuwde Aldi zal hierdoor veel weg hebben van de nieuwe Whole Foods-keten '365 by Whole Foods Market' die vorig jaar geopend werd om de toenemende concurrentie met goedkope bio-producten het hoofd te kunnen bieden. De winkels zijn goedkoper te bouwen dan de traditionele Whole Foods winkels, waardoor er een flexibelere prijsstelling mogelijk is.
Bron: Business Insider

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Patty Brard weggestuurd van bio-boerderij op Ibiza
- Tweede Kamer: "Ondersteun biologische koplopers in stikstofaanpak"
- Fotoreportage: Jubileumjaar De Groene Passage feestelijk afgetrapt met Zomermarkt
- Anders Invest Food & Agri fonds participeert in Horizon Natuurvoeding
- De Speld steekt de draak met biologisch
Top 5 - afgelopen maand
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-07-07 Voedselketen én consument staan centraal op jubileumcongres EFMI
- 2022-07-07 "Ruimte voor 300 vestigingen van Getir in Nederland"
- 2022-07-06 Lege schappen door de boerenprotesten?
- 2022-07-05 Schommeling in omzetgroei supermarkten verwacht voor de komende jaren
- 2022-07-05 Vlissingen maakt kennis met Bio Drôme
- 2022-07-05 "Soms heb je een crisis nodig om verandering teweeg te brengen"
- 2022-07-05 Blokkades boeren bij distributiecentra supermarkten blijven voortduren
- 2022-07-01 Superunie met NielsenIQ aan de slag voor marktdata
- 2022-07-01 Alnatura ontvangt New Work Award 2022 voor het concept 'collegiale samenwerking'
- 2022-06-30 Servicesuper Plus troeft Dirk en Lidl af in Zomerrapport GfK
- 2022-06-28 Odin winkel aan de Bilderdijkstraat in Amsterdam geopend
- 2022-06-28 Bee Eco opent in Beverwijk
- 2022-06-27 De Speld steekt de draak met biologisch
- 2022-06-27 Geslaagde zomermarkt natuurvoedingswinkel De Wiershoeck
- 2022-06-24 Odin Westerpark verhuist naar Amsterdamse Bilderdijkstraat
- 2022-06-23 Verdere consolidatie van biologische voeding in Wallonië in 2021
- 2022-06-23 Flitsbezorger Zapp staat voor vertrek uit Nederland
- 2022-06-23 Aldi blijft vertraging oplopen met kassaloze super in Utrecht
- 2022-06-23 Certificeringssystematiek voor verkoop onverpakte bio-producten voor supermarktketens vereenvoudigd
- 2022-06-22 "Gorillas en Flink winnen flitsstrijd"