Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hypes vervliegen, maar bio blijft groeien

Tholen - Binnen de biologische sector is Udea geen onbekende. De groothandel in biologische levensmiddelen levert al jaren aan natuurvoedingswinkels, speciaalzaken, retailers en out-of-home kanalen. Met name die laatste afzetmarkt zit in de lift, vertelt Roy van de Breevaart, accountmanager foodservice bij Udea. De groei binnen retail vlakt juist wat af, nu meerdere aanbieders zich in de strijd hebben gemengd. "Met bio pikt iedereen zijn graantje mee."



Bio in trek

Binnen de biologische levensmiddelen beschikt Udea over een totaalassortiment groenten en fruit. Roy constateert dat bio steeds meer in trek is. "De grote retailers en zelfs discounters als Lidl en Aldi stappen er vol in. Je ziet echt dat biologische producten meer onder de aandacht van het grote publiek komen. Gevolg hiervan is dat de groei qua afzet binnen onze retailkanalen wat afzwakt. Over de gehele linie blijft de markt echter groeien. Waar de conventionele markt het flink te verduren heeft gehad tijdens de crisisjaren, bleef datzelfde lot de biobranche bespaard. Sterker nog: op dat moment maakten de afzetkanalen waar Udea aan levert juist een groei door. Met name in foodservice liggen nog veel kansen", constateert Roy.

"Tijdens de recessie liet men restaurants massaal links liggen. Iedereen ging thuis eten. Nu trekt dat weer enorm aan." Dat de biologische foodservice zich in de tussentijd zo goed staande heeft gehouden heeft volgens Roy te maken met de duidelijke boodschap die de biologische sector uitdraagt. "De zichtbaarheid is belangrijk. Door het EKO-keurmerk kan men in één oogopslag zien dat het om een biologisch product gaat." Consumenten maken een bewuste keuze voor bio, stelt Roy. "Het milieu-aspect speelt voor velen een grote rol, anderen leggen juist meer de nadruk op gezondheidsvoordelen, omdat er bij de teelt geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. En met de huidige Bionext-campagne krijgen biologische producten alleen nog maar meer naamsbekendheid. Ook in de horeca."

Overheid heeft voortrekkersrol

Binnen de out-of-home-kanalen levert Udea aan horeca, (bedrijfs)catering, instellingen, festivals en foodservice. Het bedrijf heeft een eigen inpandige snijderij, waar groentemixen, wok- en roerbakgroenten worden verwerkt voor de retail, ook onder private label. Hiermee houdt Udea de lijnen kort. Met name binnen de bedrijfscatering zijn er veel veranderingen gaande. "We leveren aan een aantal grotere cateraars en ook rechtstreeks aan bedrijven met een eigen kantine. Veel grotere bedrijven willen binnen hun assortiment een bepaald percentage biologisch hebben. Zo levert Udea biologische producten voor de catering bij Triodos Bank. De overheid – wier cateraars Udea bedient – probeert daarin ook een voortrekkersrol te spelen. Op een bepaald moment moest alles 100 procent biologisch zijn. Dat kan met het aantreden van een nieuwe regering zomaar veranderen, natuurlijk - het ligt er maar net aan wie op dat moment de scepter zwaait - maar het is een voldongen feit dat bio steeds meer geïntegreerd raakt met de bedrijfsfilosofie van veel organisaties. 

Verder heeft bio ook bij festivals aardig voet aan de grond weten te krijgen. Met name de grotere festivals van het formaat Lowlands vertegenwoordigen een groot bio-aanbod. Dat past geheel in hun groene beleid, waarbij zero waste en recycling wordt gestimuleerd."

Hypes vervliegen razendsnel

"De ontwikkelingen binnen de out-of-home-kanalen gaan behoorlijk snel", weet Roy. "Juicebars waren de laatste tijd in opkomst. We kregen veel aanvragen van klanten die iets nieuws op dat gebied wilden openen. Na verloop van tijd blijven er dan een paar grote spelers over die het concept succesvol weten te vermarkten." Ook bestaande concepten zijn aan verandering onderhevig, constateert hij. "Wat nu erg in opkomst is zijn nieuwe snackbars met verse, ambachtelijk bereide frites, sauzen en zelfgemaakte snacks. De reguliere snackbar lijkt zijn tijd te hebben gehad." Toch zijn de meeste foodtrends zeer vluchtig. "Juicebars en de rage rondom superfoods lijken op hun einde te lopen. Het kan snel gaan: er hoeft maar een boek uit te komen van een invloedrijke diëtist die een bepaald product aanprijst en we zien dat vrijwel meteen terug in onze verkopen".

Ook saladbars en verswinkels zijn kinderen van hun tijd. "Bij winkels die horeca combineren met retail staat de beleving echt centraal." Soms met uiteenlopende productgroepen. Zo zijn de biologische sappen van JuiceBrothers verkrijgbaar in een Haarlemse modewinkel. En ook de grotere retailers experimenteren ook veel met nieuwe supermarktformules. Er een trend zichtbaar waarbij vers steeds meer op de voorgrond komt. "De Foodmarkt van Jumbo is daarvan een kenmerkend voorbeeld. En ook de VersKade in Zaandam volgt dat concept. Daar zitten meerdere kleinere retailers bij elkaar: een kaasboer, slagerij, bakkerij en een groentespeciaalzaak. Daar worden lang niet alleen meer hun basisproducten verkocht, maar ook bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden en salades. De scheidslijn tussen retail en horeca vervaagt zienderogen."

Out-of-home-kanalen bio volgen seizoenen

Op het gebied van biologische groenten en fruit kan Udea veel producten jaarrond leveren. Toch is dat niet waar out-of-home-kanalen op aansturen. Roy: "In principe kunnen we alles leveren wat ook conventioneel verkrijgbaar is. Zo zijn biologische Coolwrap kolen sinds kort ook opgenomen in ons assortiment. Bij veel biologische horecaondernemers is het verhaal achter bio belangrijk, het stukje bewustwording. Veel cateraars kiezen ervoor om met cycli van de seizoenen mee te gaan en daar hun menu's op af te stemmen. In de herfst gaan gebruikelijk de pompoenen hard. Je zult in de winter niet zo snel tomaten en sla terugvinden in biologische restaurants of bedrijfskantines." Udea draagt hier een steentje aan bij door seizoensproducten tijdens het seizoen zoveel mogelijk te promoten.

Voor meer informatie:
rvdbreevaart@udea.nl
www.udea.nl