Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jens en de chocoladefabriek

Chocolade met dropsmaak wil Benelux veroveren

Tholen – Het is moeilijk de raakvlakken met Charlie en de Chocoladefabriek níét te zien. Net als de hoofdpersoon uit het beroemde kinderboek van Roald Dahl waren de Zweed Jens Fylkner en zijn broer als een kind zo blij toen de kans zich voordeed een chocoladefabriek over te nemen. De voormalige brand manager en ingenieur willen met de overname van Malmö Chokladfabrik biologische chocolade van Zweedse makelij internationaal op de kaart zetten.


Jens Fylkner en Candice Matthiesen met hun stand tijdens de Nordic Organic Food Fair in Malmö op 15 en 16 november 2016.

Out-of-the-box

"Het is tijd dat de chocolademarkt wordt opgeschud met smaakcombinaties die alle conventies uit de weg gaan. Veel fabrikanten spelen op safe, maar laten daardoor ook een hoop kansen liggen", ziet Jens. Deze out-of-the-box mentaliteit komt terug in de ingrediëntenkeuze binnen het chocolade-aanbod van Malmö Chokladfabrik. Zo biedt het bedrijf een variant op basis van gedroogd fruit, zeezout en drop. "Scandinavische landen en Nederland weten drop al langere tijd op waarde te schatten. Toch blijft de combinatie van drop en chocolade ook in deze landen een unicum. Het is daarom bijzonder waardevol dat we ook positieve feedback ontvangen uit landen die van nature niet veel ophebben met drop, zoals het Verenigd Koninkrijk. Consumenten daar geven te kennen de dropsmaak in combinatie met chocolade dan opeens wel te waarderen."



Bean to bar

De chocoladefabriek volgt het 'bean to bar'-principe: de cacaobonen uit Madagascar en Ecuador worden in eigen beheer geroosterd. De chocoladerepen, waarvan het merendeel biologisch, zijn vrij van gluten, E-nummers en andere toevoegingen. Typerend aan de verpakkingen is de nadruk op de productiewijze. Zo is de folie bedrukt met informatie over de brandtemperatuur, de roostertijd en de mengtijd van de ingrediënten, naast de gebruikelijke productinformatie. Binnen de productlijn is er ook een variant waarbij de verpakking plaats biedt aan een persoonlijk bericht, zoals een felicitatie of gelukwens.



Distributie Benelux begin 2017

De productie is kleinschalig, wat bijdraagt aan de exclusieve, luxe uitstraling van de repen. Vooralsnog zijn de producten alleen bij de betere speciaalzaken verkrijgbaar, te denken aan kaas-, delicatessen- en bloemwinkels. Zo is Malmö Chokladfabrik een partnerschap aangegaan met EuroFlorist, waar klanten bij de online aanschaf van bloemen ook een chocoladereep kunnen bestellen als finishing touch. De broers hebben eveneens een deal gesloten met het in Haarlem gevestigde Nordendrops, die vanaf volgend jaar de distributie van de chocolade in de Benelux-markt regelt.



Voor meer informatie:
Jens Fylkner
Malmö Chokladfabrik
T: +46 40459505
M: +46 708213524
jens@malmochokladfabrik.se
www.malmochokladfabrik.se