Millennial wil duurzaam en gezond bedrijfsrestaurant

Medewerkers die regelmatig een bedrijfsrestaurant bezoeken, zijn het meest tevreden over de dienstverlening van Hutten Catering. De cateraar, die veel doet met duurzaamheid, scoort een rapportcijfer van 7,8. Dat blijkt uit het Nationaal Catering Onderzoek 2016-2017 door Foodstep. Ruim 12.500 consumenten hebben hieraan meegedaan. Op plaatsen twee en drie staan respectievelijk SAB Catering (7,6) en de cateraars Vitam, Appel en ISS. Zij krijgen een beoordeling van 7,5.



Verbondenheid creëren
Een prestatie waar directeur Bob Hutten trots op is. "Met gastvrijheid, ambachtelijk bereid eten en drinken dragen we bij aan een beter, leuker, gezonder, lekkerder, eerlijker en duurzamer leven. We willen onze gasten raken door verbondenheid te creëren. Dat is wat telt", aldus Hutten. De bedrijfscateraar is overigens lang niet de enige die inspeelt op de trend van biologisch en verantwoord eten. Op dit gebied loopt de bedrijfstak zelfs voorop in het gebruik van producten met duurzame keurmerken.

Voeding met identiteit
Zo heeft bijvoorbeeld al 70 procent van de koffie en een kwart van de eieren een duurzaam label. Daar is ook behoefte aan. Ruim 60 procent van de mensen die in een bedrijfsrestaurant kunnen lunchen, staat open voor gezond eten en drinken. Dat zijn ongeveer 2,5 miljoen medewerkers, fors meer dan tien jaar geleden. Deze trend wordt gevoed door de wensen van een nieuwe generatie mensen op de werkvloer, de millennials. "Zij stellen duidelijk andere eisen aan voeding dan eerdere generaties. Zo gaan we naar een verschuiving van anoniem bulkvoedsel naar eten en drinken met identiteit", vertelt directeur Mark Michies van Foodstep. "Dan moet je denken aan (ambachtelijke) streekproducten en biologische producten. Met de instroom van meer millennials op de werkvloer verwachten we dat deze vraag de komende jaren verder zal toenemen."
 
Boterham met kaas
Veel buffets in bedrijfsrestaurants zijn de laatste jaren al flink uitgebreid. Cateraars en opdrachtgevers leggen daarbij meer nadruk op gezond en vitaliteit. Toch – en dat is opvallend – kiezen veel gasten nog steeds voor een traditionele Hollandse lunch. Dat wil zeggen: een boterham met kaas of vleeswaren en nog iets erbij. "Voeding is modegevoelig, lezen we in de bladen, maar zo snel gaat het niet", aldus Michies. "Het is meer evolutie dan revolutie. De gast bepaalt wat hij eet en drinkt. We zien in ons onderzoek nog steeds een substantiële groep die wel let op gezonde voeding, maar dit nog lang niet altijd koopt."

Nationaal Catering Onderzoek 2016-2017
Naast deze thema's als gezondheid, vitaliteit en de millennials beschrijft het Nationaal Catering Onderzoek 2016-2017 verder nog veranderingen in de keten en de invloed van het nieuwe werken. Daarnaast laat het onderzoek zien hoe de rol van het bedrijfsrestaurant de komende jaren zal veranderen en zijn er cijfermatige inzichten in onder meer de omzetontwikkelingen.

Voor meer informatie:
www.hutten.eu

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven