Hein Wolff, Nautilus Organic:

"Nederland maakt inhaalslag met biologische appelen"

Tholen - De explosieve groei van de biologische sector werkt ook door in de hardfruitsector. Volgens de cijfers van Bionext groeide vorig jaar de sector met 11,5 procent. De vraag naar biologisch hardfruit stijgt mee met de trend. Om aan die groeiende vraag te voldoen, heeft Nautilus Organic een plan opgesteld om meer telers aan zich te binden, vertelt Hein Wolff. Ook wordt er nagedacht over nieuwe manieren om het fruit in de markt te zetten.



"Hardfruit is bij ons een belangrijke productgroep", vertelt Hein. "In totaal hebben we op dit moment een zestal hardfruittelers aan ons verbonden, die samen goed zijn voor zo’n 80 hectare". Naast de divisie hardfruit/zachtfruit heeft de coöperatie nog twee divisies: vollegrondsgroenten en kasgroenten. Het aanbod appelen en peren bestaat uit verschillende variëteiten die grotendeels overeenkomen met het conventionele aanbod. Voor de peren bestaat het aanbod onder andere uit Conference en Concorde. Voor de appelen is de Elstar een groot ras, maar zijn er ook enkele speciale biologische rassen, zoals de Santana, Collina en Topaz. "Het aanbod van de conventionele appelen en peren en het biologisch hardfruit ontwijkt elkaar niet zoveel", legt Hein uit.

Meer eigen opslag

"We hebben een plan gemaakt om een groter aantal telers aan ons te binden", vertelt Hein. "En we willen de bewaring meer in eigen beheer doen". Een groot deel van het hardfruit van de aangesloten telers ligt momenteel in bewaring bij externe partners. "Dat willen we meer naar onszelf toetrekken en als coöperatie de verkoop doen. We blijven wel samenwerken met externe partijen, maar we willen zo dicht mogelijk bij de consument komen. Die bereiken we via onder andere natuurvoedingswinkels, fruit- en maaltijdboxen en supermarkten". Door de bewaring meer in eigen beheer te hebben, is de beschikbaarheid beter. "Elk seizoen is anders. Nu kunnen onze leden beter samenwerken en nadenken over rassen en concepten", vertelt Hein. "Daarvoor moet je anders denken dan wanneer je gewoon appelen teelt, die in de bewaring legt en laat vermarkten."

De nieuwe telers die aangetrokken worden, bestaan zowel uit biologische telers die via de coöperatie gaan afzetten als conventionele telers die omschakelen. "Voor telers die omschakelen hebben we een uitgebreid programma om ze te ondersteunen met advies, want er komt heel wat bij kijken", legt Hein uit. "Er is vanuit de conventionele teelt veel interesse in omschakeling". Dat gaat echter niet van de ene op de andere dag. Een teeltbedrijf omschakelen betekent dat er drie jaar lang volgens de biologische regels geteeld moet worden. De producten mogen in die periode echter nog niet als biologisch op de markt gebracht worden.

'Bijna-bio' appelen

De consequentie daarvan is simpel gezegd dat een teler meer kosten heeft, maar geen hogere opbrengsten. Om die kloof te overbruggen zet Nautilus deze appelen en peren als 'bijna bio' in de markt. "Op die manier lukt het ons om toch een meerprijs te krijgen voor de appelen. De telers hebben die meerprijs echt nodig". De markt voor die appelen en peren is zowel te vinden bij de biologische natuurvoedingswinkels als bij de conventionele supermarkten die ruimte maken voor de producten in het schap. Daarnaast worden de producten via de fruit- en maaltijdboxen vermarkt. "Via leaflets en mails kunnen we direct met de consument communiceren die de boxen ontvangt en hen informeren over de producten."

"De vraag naar biologische producten zien we enorm stijgen, ook bij de conventionele supermarkten". Op Europese schaal groeit de biologische sector. De bekende hardlopers zijn de Scandinavische landen met Denemarken en Zweden als koplopers. "Daar groeit de markt met dubbele cijfers", weet Hein. "We leveren in heel Europa en we zien dat ook de markten in België en Frankrijk groeien. Nederland lijkt een inhaalslag te maken". De Britse markt was ook een aantrekkelijke markt voor de biologische producten, maar de nasleep van de crisis en de onzekerheid die de Brexit schept, resulteren in een stagnerende groei. "Het blijft een interessante markt."

Nederlandse inhaalslag

De inhaalslag die Nederland bezig is te maken, is ook te merken in de interesse van conventionele supermarkten in de biologische producten. "We praten met eigenlijk alle Nederlandse supermarkten", vertelt Hein. "Dan moet je denken aan Albert Heijn, Jumbo, Plus en via Superunie met een groot aantal regionale supermarkten."

De biologische groei is tweeledig. Naast dat er meer vraag naar de biologische producten komt, wordt het aanbod ook breder. "Steeds meer telers richten zich op een bepaalt soort appelen om binnen de biologische markt onderscheidend te zijn". Die ruimte is er ook bij de supermarkten. Waar voorheen ruimte was voor één biologische appel, is er bij steeds meer supermarkten ruimte voor meerdere rassen.

Nieuw concept

In de nabije toekomst hoopt Nautilus een nieuw concept te presenteren. "Ik kan daar nog weinig over zeggen, maar het gaat om een zoetfrisse, harde appel die we in de markt gaan zetten", licht Hein een tipje van de sluier op. Mede door die extra schapruimte bij de retailers is er ruimte ontstaan voor concepten. Een Pink Lady voor het biologische schap? "We moeten realistisch blijven", reageert Hein lachend. "Natuurlijk is dat het ideaal, maar we moeten wel binnen de mogelijkheden blijven". Overigens heeft die kleinere schaal ook voordelen: de lijntjes naar de telers en handel zijn kort, waardoor er goed overleg mogelijk is.

De biologische markt voor appelen en peren heeft nog niet veel te lijden onder concurrentie uit Oost-Europa die de conventionele appelen parten speelt. "We zien inderdaad dat de conventionele teelt in die landen aardig groeit en de biologische teelt groeit ongetwijfeld, maar voorlopig heeft dat nog geen directe gevolgen", sluit Hein af. "Je kunt dat niet vergelijken met bijvoorbeeld de invloed van de biologische kasteelt in Spanje op de kasteelt in Nederland."

Voor meer informatie:
hwolff@nautilusorganic.nl
www.nautilusorganic.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven