Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hein Wolff, Nautilus Organic:

"Diversiteit maakt telers minder kwetsbaar"

"Vanwege het pure, eerlijke product en vanwege de enorme potentie in de markt". Hein Wolff staat sinds een jaar aan het roer van Nautilus Organic en is duidelijk over zijn beweegredenen die uitdaging op te pakken.

Commercieel, maar met respect voor product

"Ik kom zelf uit de coöperatiewereld", vertelt Hein. "Ik heb bij twee grote telerscoöperaties gewerkt. Dat systeem spreekt me aan. Vanuit de coöperatie heb je een enorme vrijheid, maar ook verantwoordelijkheid producten in de markt te zetten. De telers telen, wij vermarkten. Maar dat doen we wel gezamenlijk met de telers". Wolff heeft een commerciële doelstelling, met liefde voor het product. "Het biologische product spreekt me aan. Het pure, het eerlijke. Met respect voor de aarde, de grond, de omgeving en de mens. Dat is dus helemaal niet zweverig. Dat gaat prima in combinatie met een commercieel beleid."

Collectief valt er meer te doen

Nautilus heeft een roerige geschiedenis. Vanuit eerst een enorme groei en later weer een krimp en financiële problemen is de blik weer op de toekomst gericht. De aard van de organisatie is daarbij ook veranderd. "Nautilus dreigde vooral een administratieve organisatie te worden en te blijven. Daar is op zich niets mis mee, maar collectief valt er veel meer te doen. Vandaar dat het roer is omgegooid. Het is niet alleen onze taak producten te vermarkten, maar ook om daarbij een optimaal rendement voor de telers eruit te halen."

Potentie voor biologische producten

Wolff ziet namelijk een enorme potentie in de markt voor het biologische product. "Het is een groeimarkt. Nationaal en internationaal. Dat laatste is leuk, maar ik zie het ook als mijn taak te zorgen dat het product meer in de Nederlandse markt terechtkomt. Dat gebeurt al. Je ziet tegenwoordig in supermarkten hele biologische afdelingen, gewoon, bij de AH en de Jumbo. De consument wordt steeds bewuster van wat hij eet. En hoewel Nederlanders nog altijd erg op de prijs letten, gaat het ook om de beleving en om de puurheid en eerlijkheid van het product."

De tijd dat biologische winkels een geitenwollensokkenimago hadden, ligt echt achter ons. "Ga maar eens in de steden kijken bij natuurvoedingswinkels. Dat zijn bedrijven waar het product en de smaak van het product centraal staan, maar die er ook strak en fris uitzien. Het is tegenwoordig een moderne winkel met alles erop en eraan."

"Telers moeten geen fabrieken worden"

Een groeimarkt, potentie, het is allemaal belangrijk, maar het uitgangspunt is wel de aard van het biologische product. ‘Biologisch is geen massaproduct. We moeten ook ver weg blijven van massaproductie. Het is een product dat gewaardeerd wordt, om de smaak en de afkomst, en daarom heeft de consument er iets meer voor over. Maar het is ook een product dat met liefde geteeld wordt. Dat klinkt misschien als reclamepraat, maar dat is echt zo. Dat is ook echt een verschil met de gangbare teelt. Onze telers telen met liefde. De aandacht voor het product is veel intensiever, er wordt zorgvuldiger met het product omgegaan. Zij willen ook weten waar hun product naartoe gaat. Zij moeten geen fabrieken worden."

Diversiteit biedt vrijheid en maakt minder kwetsbaar

Juist daar heeft een coöperatie als Nautilus meerwaarde. "We zijn groot in diversiteit. Door een heel breed palet aan producten aan te bieden. Door daar de handen ineen te slaan, heeft de individuele teler meer vrijheid. Het geeft hen de mogelijkheid zich niet op één product te richten, maar verschillende producten te verbouwen. Daar zit voor een deel de lol en de liefde voor het vak in. Het maakt ze ook minder kwetsbaar. Niet alleen omdat je niet van één product afhankelijk bent, qua prijs en succes van de oogst. Ook vanuit de coöperatieve gedachte. Want als jij bijvoorbeeld door ziekte onder de gewassen een bepaald product niet kan leveren, kan één van jouw collega's elders in het land dat wel. En gaat de afnemer dus niet op zoek naar andere markten."

Kansen voor specialistische producten

Kortom: het belang van de coöperatie is niet alleen het product in de markt te zetten en er een optimaal rendement uit halen voor de teler, het belang is ook dat de telers kunnen doen wat zij het liefste doen. En waar ze goed in zijn. "Daarom is het verhaal achter onze producten ook zo ontzettend belangrijk. En daar hebben we, ook commercieel, nog wel een paar slagen te maken. Om de herkenbaarheid van de producten te vergroten, bijvoorbeeld met een biologisch teken."

Maar er zijn meer kansen die Wolff met Nautilus hoopt te pakken. "Bijvoorbeeld met bepaalde producten het beste rendement uit de markt halen en daarin marktleider te worden. Met de glasteelt zijn we dat al, maar met de volle grond zijn we nog kleiner. En ook in de diversiteit kunnen we ons nog verder specialiseren. Door ook specialistische producten te verbouwen. Vergeten groenten. In de gangbare teelt krijgen die geen kans, bij ons wel. Pastinaak is bijvoorbeeld enorm in opkomst. Natuurlijk, omdat het lekker is. Maar de biologische klant is ook veel avontuurlijker."

Middenin de markt

Dat de coöperatie daarbij de telers administratief ontzorgt, blijft ook heel belangrijk. "Maar dat is slechts een onderdeel, niet het totaal". Door ook met het product bezig te zijn en daar waarde aan toe te voegen, vindt er een verschuiving plaats. "Vroeger lag het initiatief veel meer bij de tussenhandel. 'U vraagt, wij draaien'. Er werd minder gekeken naar het belang van de telers. Nu staan we sterker. We praten op een ander niveau met elkaar."

Het veranderingsproces bij Nautilus is nog altijd gaande. Dat biedt ook ruimte aan nieuwe initiatieven. "Zo denken we mee in teeltplannen. Maar bieden we vanaf deze maand ook omscholingsbijeenkomsten aan, voor telers die willen overstappen van gangbaar naar biologisch. Om hen daarbij te ondersteunen. Verder willen we onze producten nog actiever vermarkten. Door bijvoorbeeld ook op vakbeurzen te gaan staan. Niet alleen in Nederland, maar ook op de grotere in Duitsland bijvoorbeeld. We moeten het veld in, in de voorhoede staan! Middenin de markt, dat is de positie die Nautilus moet hebben."

Voor meer informatie:
hwolff@nautilusorganic.nl
www.nautilusorganic.nl
0321-328040
Publicatiedatum: