Vanaf vandaag verkrijgbaar

Biologische Juliet appel steeds populairder

De naamsbekendheid van Juliet is flink toegenomen sinds de lancering van het merk 10 jaar geleden. Het appelmerk wordt in Frankrijk inmiddels door 120 telers geteeld en is in drie continenten hard op weg een populaire biologische appel te worden.

"De consument let tegenwoordig erg op zijn gezondheid en kiest voor onbespoten appelen", vertelt Daniel Corbel van Cardell Export. "Bovendien worden clubrassen wereldwijd belangrijker. De groeiende vraag naar bio en de behoefte aan clubrassen zijn medebepalend geweest voor het succes van de Juliet appel."


 

Jaarrond verkrijgbaar en groei

Het ras Juliet produceert weinig ethyleen en wordt niet gauw bruin waardoor deze appel gemakkelijk een jaar lang bewaard kan worden en geschikt is om over lange afstanden vervoerd te worden. Daniel legt uit dat hierdoor de productie in Frankrijk plaats kan blijven vinden, terwijl het product geëxporteerd wordt naar Noord-Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Azië. Vooral de Aziatische markt biedt goede afzetmogelijkheden, vertelt Daniel.





"Vorig jaar verkochten we 4.000 ton verse appelen, waarvan 1.000 ton bestemd waren voor de export, met name naar Zuid-Oost Azië", legt Daniel uit. "Dit jaar zullen we onze afzet met zo'n 1.500 ton vergroten waardoor onze export met 25 tot 30 procent groeit. Volgens Daniel is IJsland eveneens een veelbelovende markt. Biologische appelen zijn op deze markt doorgaans tweemaal zo duur als conventionele appelen.

Aangezien de appel snel uitverkocht raakte, heeft men geen jaarronde aanvoer kunnen realiseren. Om deze reden heeft de coöperatie besloten extra bomen te planten. Momenteel zijn er 350 hectare in productie waarvan de opbrengst dit jaar geraamd wordt op 8.500 ton. Met de nieuwe aanplant zal in 2020 het areaal 500 hectare bedragen. De productie voor 2018 wordt geraamd op 11.000 ton.
 

 
"Elke retailer wil clubrassen ter aanvulling van de reguliere rassen en ze willen bovendien een exclusieve appel verkopen", vertelt Daniel. "We groeien enorm hard en hopen dat we Juliet even populair kunnen maken als bijvoorbeeld Pink Lady."

De oogst zal naar verwachting half oktober aanvangen en eindigen in november. De eerste volumes zijn bestemd voor de Franse markt. In de meeste West-Europese landen komt de Juliet appel zo'n drie tot vier dagen na de pluk al op de markt. Ongeveer een maand nadat ze geoogst zijn, komen de appelen in Azië op de markt. Een select aantal klanten in Azië en het Midden-Oosten zal de appelen via luchtvracht echter al eerder ontvangen.
 
Voordelen voor producent, transporteur en consument
Het biologische aspect van deze appel mag ook niet onderschat worden. Benoit Escande, vicevoorzitter van Les Amis de Juliet, de vereniging die het ras bezit en produceert, vertelt over de voordelen die de appel aan producenten, transporteurs en consumenten te bieden heeft. "De appel is milieuvriendelijk en consumentgericht en telers hebben deze kans gegrepen", aldus Escande.


 
De appel, die in de negentiger jaren werd ontwikkeld in de Verenigde Staten, is rood, gestreept en iets afgeplat van vorm, waarmee het ras zich van andere onderscheidt. De appel is van nature resistent tegen schurft en meeldauw. De appel valt op door zijn gladde, glanzende schil, knapperige 'bite', sappige vruchtvlees en volle smaak, kenmerken die bij de consument in de smaak vallen.

"Ik teelde verschillende rassen, voordat ik Juliet ontdekte", merkt Jean-Claude Henriquet op, één van de 120 Juliet-telers. "Inmiddels is mijn hele bedrijf overgeschakeld op de biologische appelteelt. Het feit dat het ras goed gedijt in het Franse klimaat maakt het geliefd bij telers." 
 

Voor meer informatie:
Daniel Corbel
Les Amis de Juliet
dcorbel@cardell.fr
www.cardell.fr

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven