Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederland goed voor 6% Deense bio-export

Tholen – Ondanks de grote markt in Denemarken is het land in staat om biologische producten te exporteren naar omliggende landen. Paul Holmbeck en Henrik Hindborg van branchevereniging Organic Denmark geven een toelichting bij de cijfers. Ook vertellen ze over de activiteiten van de organisatie.

Organic Denmark spant zich in voor de biologische sector in Denemarken. De organisatie vertegenwoordig zo'n 95 procent van de biologische producenten en is ontstaan uit een fusie van zo'n tien organisaties die tot 2002 de sector vertegenwoordigden. "We werken met consumenten, producenten en handelaren", vertelt Paul Holmbeck (rechts), CEO van Organic Denmark.

Samenwerking links tot rechts

Als spreekbuis van de sector werkt de organisatie samen met alle partijen in het politieke spectrum, van links tot rechts. "We passen de focus van onze communicatie aan op de politieke stroming. Elke partij heeft zijn eigen speerpunten, zoals economie of milieu". Sowieso wordt in de communicatie gekozen voor een positieve aanpak. Geen kritiek op conventionele bedrijven, maar de positieve aspecten van biologisch onder het voetlicht brengen. "Dat is ook wat onze leden verwachten."

Naast die functie als spreekbuis ondersteunt Organic Denmark de leden met adviezen aan biologische ondernemers om de productie te optimaliseren. "We helpen ook jonge ondernemers die biologisch willen werken met financiering of vinden van locaties voor de bedrijven", legt Paul uit. De organisatie telt momenteel zo'n 850 leden uit de landbouwsector, 2800 consumentenleden en 180 productiebedrijven.

Individualisten en Idealisten

Twee consumententypes zijn de drijvende kracht achter de groei. De ene groep is de Idealist. Deze consument koopt biologische producten omdat het moreel goed is om te doen. De tweede groep is de Individualist. Die koopt biologische producten vanwege de smaak en het verhaal achter het product. Twee relatief nieuwe consumentengroepen die de laatste jaren meer biologisch zijn gaan kopen, zijn gezinnen met kinderen en jongeren.

Ook heeft de brancheorganisatie een goed overzicht van de omvang van de sector en de handel. De biologische markt is inmiddels gegroeid tot 9,9 procent van de totale markt. Daarmee blijft het Scandinavische land koploper. En hoewel de interne markt groot is en er voor bepaalde productgroepen tekorten zijn, wordt er ook veel geëxporteerd. Vorig jaar kwam de export uit op 1.721 miljoen Deense kroon (230 mln euro). Bijna de helft van de export (48 procent) is bestemd voor buurland Duitsland. Zweden is tweede met aandeel van 17 procent in de export. Nederland komt met 6 procent op de derde plek.

Uitdaging
Op productniveau blijkt dat het vooral zuivel en eieren zijn die over de grens verhandeld worden. Deze productgroep is goed voor 51 procent van de export. Op een gedeelde tweede plaats staan vlees en AGF, beide met een aandeel van 12 procent. Granen maken de top 3 compleet en zijn goed voor 5 procent van de export.

"Onze grootste uitdaging op dit moment is om de productie te vergroten", vertelt Henrik Hindborg (links), Head of Marketing. Op dit moment is zo'n 17.000 hectare in omschakeling. Vorig jaar steeg het areaal met 25 procent, de grootse stijging in de afgelopen tien jaar.

Meer infromatie:
Organic Denmark
Paul Holmbeck
Henrik Hindborg
+45 87 32 27 00
info@okologi.dk