Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bio-trend breekt door op Deense platteland

Tholen – Waar de Denen in de grotere steden al langere tijd een grote interesse tonen in biologische producten, leken de landelijke gebieden achter te blijven. Zelfs in de groeicijfers van de sector, die tonen dat het land steeds verder groen kleurt, vormen de stedelingen de motor. Plattelandsregio's die bovengemiddeld goed scoren op biologische verkopen, blijken de vakantieregio's van de stedelingen te zijn. Toch lijkt er een kentering plaats te vinden.



Op het eiland Funen, tussen het eiland waarop Kopenhagen ligt en het Deense vaste land, staat een filiaal van Dagli’Brugsen. Deze winkelformule is onderdeel van Coop en bestaat uit kleinere supermarkten die buiten de grote steden te vinden zijn. Dit filiaal springt in het oog, want hier worden aanzienlijk meer biologische producten verkocht. Zo'n 7 tot 10 procent van de omzet komt uit biologische producten, dat is bovengemiddeld. "We zien de interesse in alle productgroepen toenemen", vertelt filiaalmanager Claus Rasmussen. "Maar de groei in de groenten en fruit springt er wel uit."



Vlees tekort

Vijf jaar geleden nam Claus samen met zijn vrouw de winkel over. Toentertijd was er geen enkel biologisch product in de schappen te vinden. De algemene gedachte dat mensen buiten de grote steden geen biologische producten kopen overheerste. Die gedachte bleek echter ongegrond. Claus runt naast de supermarkt ook een biologische gezondheidswinkel en wist dat er een markt was voor biologische voeding. "We begonnen met biologische groenten en fruit aanbieden", vertelt hij.





Voor het vleessegment is het lastig om biologische producten te verkopen. "Hoewel de vraag naar biologisch vlees stijgt, hebben we een tekort aan kip", legt Claus uit. Een deel van het vlees wordt net onder de kostprijs aangeboden. "Met biologische producten trek je klanten die veel geld uitgeven", verklaart Claus zijn strategie.






Biologisch ijs

Van de pakweg 500 klanten die dagelijks de winkel bezoeken, leggen zo'n 40 klanten biologische producten in het winkelmandje. "Het is belangrijk om naar de klanten te luisteren", vertelt Claus. "Als een klant eenmaal biologische producten is gaan kopen, zal hij dat vaker doen". Daarom doet hij er alles aan om producten die gevraagd worden in het schap te hebben.



Met de warme septembermaand die ook in Denemarken het kwik tot boven de 20 graden deed stijgen, nam ook de vraag naar biologisch eis toe. Op maandag vroeg een klant of er ook biologisch ijs beschikbaar was. Hoewel het product niet tot het assortiment behoort, ging de manager op onderzoek uit. 's Woensdags lag er biologisch ijs in de vriezer.