Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Consumentenprijs in de supermarkten is te laag"

Bio-aandeel Baltussen toegenomen tot 50%

Tholen – Het bio-aandeel bij Baltussen Konservenfabriek in Driel is de afgelopen jaren toegenomen tot zo'n 50 procent. "Baltussen is sterk in biologisch, ik denk dat ons bedrijf tot de voortrekkers in de sector behoort. We vinden biologisch heel belangrijk voor de duurzaamheid en voedselbeschikbaarheid op de lange termijn. Onze gedachten over rentmeesterschap zoals verwoord in onze missie ligt hieraan ten grondslag. Onze activiteiten in biologisch blijven dan ook groeien. Zo is het bio-aandeel de laatste jaren van 25/30 procent naar ongeveer 50 procent toegenomen", vertelt Arie Ermstrang, Sales Manager bij Baltussen. De laatste jaren zijn diverse producten toegevoegd aan het aanbod van Baltussen. "Hierbij gaat het onder meer om Bio Witte bonen, Bio Appelpuree zonder suiker, Bio Kikkererwten in tomatensaus, Bio Linzen en Bio Tuinbonen."

Baltussen Konservenfabriek is al geruime tijd licentiehouder van het merk Bio+ voor groenten in glas. Arie geeft aan dat de vraag naar deze producten nog altijd groeit. "De retail is zeker meer en meer bereid om de Bio+ groenten in glas op te nemen". Toch zijn er niet alleen positieve ontwikkelingen te melden. Arie: "De consumentenprijs in de supermarkten is te laag. Daar hikken wij tegenaan. In de retail positioneren we ons een stukje onder het conventionele A-merk. Ons doel is immers om steeds meer mensen te laten kiezen voor biologisch". Arie vertelt dat Baltussen bepaalde producten ook speciaal voor de natuurvoedingswinkels produceert. "Dit geldt bijvoorbeeld voor producten zonder zoetstoffen. Hierin willen we een voortrekkersrol innemen en dit bieden we ook aan onze klanten aan.
Ook vanuit de retail is hier steeds meer belangstelling voor."



Fabriek Tanzania

Er zijn volop ontwikkelingen te melden binnen Baltussen. Zo is onlangs een fabriek in Tanzania opgestart. "Er komen binnenkort containers haricots verts deze kant op. In Tanzania kunnen ze jaarrond haricots verts verbouwen, het klimaat is daar uitermate geschikt voor. De fabriek is gevestigd aan de voet van de Kilimanjaro". Momenteel verwerkt de Tanzaniaanse fabriek alleen reguliere bonen, maar daar komt in de toekomst mogelijk verandering in. "We zijn een project opgestart om een aantal lokale telers op te leiden om bio producten te telen. Op dit moment wordt aan de certificering daarvan gewerkt. We zijn tot nu toe erg tevreden over de kwaliteit van de bonen. De haricots verts zijn wat steviger en hebben een betere bite dan we hier gewend zijn."

Nieuwe producten

Onder aanvoering van Fred Rappange geeft Baltussen sinds vorig jaar gas op productontwikkeling. "Dit doen we onder meer naar aanleiding van het huidige 'Jaar van de Peulvrucht'. Daar moeten we als Konservenfabriek natuurlijk in meegaan", vertelt de projectmanager nieuwe producten. Eén van de nieuwigheden is een concept met biologische bonensalade onder het merk Only Organic. "En het volgende project zijn Kant & Klare Maaltijdschotels onder ons 'fancy merk' Boon & Boon. Dit zijn bonen in wereldse sauzen. De varianten zijn: Kikkererwten in mediterrane saus, Witte en Bruine bonen in oriëntaalse ketjapsaus, Kikkererwten en Witte bonen in pittige tomatensaus en Doperwten en Maïs in Surinaamse kerriesaus. Ik verwacht dat we hiervan volgend jaar ook een bio-variant zullen introduceren."



Dit is niet het enige nieuwe concept. Baltussen brengt onder het Boon & Boon-merk namelijk ook zogenaamde gelaagde mixen op de markt. "We hebben er bewust voor gekozen om de verschillende bonen laag voor laag in de pot te stoppen. Het gaat om doperwten met bruine bonen, kikkererwten en kapucijners, witte en bruine bonen en kikkererwten en doperwten. Met deze gelaagde mixen kunnen we visueel goed laten zien wat er precies in zit en verrassen de consument met heerlijke combinaties. De eerste reacties zijn positief, er is ook al behoorlijk interesse voor uit het buitenland, dus ook voor deze lijn gaan we de mogelijkheden in biologisch bekijken."



Voor meer informatie:

Arie Ermstrang
Baltussen Konservenfabriek B.V.
Honingveldsestraat 7
6665 CA Driel
026 4742114
Arie@baltussen.nl
www.baltussen.nl