De wereldmarkt voor biologische producten ligt al boven de 72 miljard euro en deze trend is eveneens waar te nemen in Polen. Bio is één van de snelstgroeiende sectoren. De dynamische groei van bio in Polen is merkbaar sinds de jaren 90 van de vorige eeuw. In 2015 kocht bijna de helft van de Poolse consumenten producten met het label BIO of ECO, waarbij 11 procent van de respondenten meldde dat ze minstens 1 maal per week en 15 procent dat ze dit op zijn minst een maal per maand kopen.
Volgens de bevindingen van de studie van de universiteit van Lods waarderen Polen bio voornamelijk vanwege de hoge kwaliteit (76,5 procent), betere smaak en biologische teeltmethoden. De meeste consumenten kiezen voor biologische groenten en fruit (69,1 procent) en honing (58,9 procent).
"Onze consumenten zoeken producten van een goede kwaliteit geproduceerd met natuurlijke middelen. Er is in het bijzonder interesse voor biologische groenten en fruit van Poolse telers", zegt Alexander Robaszkiewicz, PR Manager van Lidl Polen.
Naast gezonde redenen werd door de helft van de respondenten als andere reden voor de aankoop van bio genoemd dat het als veilig gezien wordt, GGO-vrij is en gewoonweg smakelijk. Een andere reden is dat het milieuvriendelijk is en de rechten van dieren respecteert.
Bio is vooral populair onder vrouwen, inwoners van grote steden, mensen met middelbaar onderwijs of hoger onderwijs, mensen van middelbare leeftijd en jonge ouders.
Bron: biznes.onet.pl
Bio wordt steeds populairder in Polen
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-12-06 Alnatura realiseert omzetstijging van 2,3% tegen de trend in de sector in
- 2023-12-05 "Voedselaanbod kan snel duurzamer"
- 2023-12-05 Ook PLUS stopt met plastic wegwerpzakjes voor groenten en fruit
- 2023-12-05 Voedselverspilling in supermarkten daalt met 17,4% ten opzichte van 2018
- 2023-12-05 Wie zoet is krijgt (biologisch) lekkers...
- 2023-12-04 Meldpunt voor onterechte duurzaamheidsclaims
- 2023-12-01 Duitsland: Netto Marken-Discount steunt overheidsinitiatief om biologische voeding te promoten
- 2023-12-01 "Aandeel biologisch daalt bij Lidl"
- 2023-11-29 Joren Jacobs gaat afscheid nemen van Nieuw Mos
- 2023-11-29 Het vervolg: tweede ontmoeting jonge winkeliers bij Goodyfood in Hilversum
- 2023-11-27 "Herbruikbare tas meenemen tijdens het winkelen moet nieuwe norm worden"
- 2023-11-21 Sebastiaan Kuipers nu ook eigenaar van Groningse Ekoplaza
- 2023-11-20 Eko Heerlijk Wormerveer viert 12,5-jarig bestaan
- 2023-11-16 Online supermarkt Crisp haalt €35 miljoen op voor groei
- 2023-11-16 Bio-supermarktketen basic nu officieel onderdeel van tegut…
- 2023-11-16 "Supermarkten kunnen directe invloed hebben op tegengaan diabetes type 2-ramp"