Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Topkoks Nick Bril en Sergio Herman ontwikkelen wegwerpservieslijn

The Jane Antwerpen, nummer 54 op San Pellegrino's 'The world's 100 best restaurants', gaat een wel heel bijzondere samenwerking aan. Samen met One and Many en SD Trading wordt op het moment hard gewerkt aan het ontwerp en de productie van een nieuw hoogwaardig composteerbaar wegwerpservies. Een unieke compositie van de culinaire creativiteit van Nick Bril en het ontwerptalent van Yaara Landau Katz van One and Many samengebracht in een prachtige nieuwe lijn disposables. Producent SD Trading is een voorloper in de productie en distributie van hoogwaardige biobased disposables en heeft al enkele succesvolle merken als Hampi en Sucadrops op de markt gezet.



Voor Yaara is dit niet de eerste kennismaking met The Jane, één van de meest populaire restaurants van Europa dat wordt gerund door Nick Bril en Sergio Herman. Diverse unieke serviestukken van porselein in het restaurant zijn van haar hand. Toen Nick Bril en Thomas Kascha van SD Trading voor het eerst fantaseerden over een hoogwaardig composteerbaar wegwerpservies, dacht Nick maar aan één persoon die hier perfect voor zou zijn: Yaara. Yaara had er wel zin in en een unieke samenwerking was geboren.

Ook SD Trading werkt al jaren samen met Nick en Sergio. Sinds de opmars van culinaire festivals is de vraag naar hoogwaardige disposables in een stroomversnelling gekomen. "Al tijdens de Oud Sluis tijd, kookten wij steeds vaker buiten het restaurant, dan is porselein onhandig maar wil je de gasten ook geen plastic bord voorzetten. Het doet niet alleen afbreuk aan je product het gaat ook ten koste van de beleving van je gast en daar zit geen enkele chef op te wachten. De merken van SD zijn allereerst 100% duurzaam maar daarnaast doet het design niet onder voor porselein", aldus Nick Bril.

Nu hebben de drie ambitieuze bedrijven dus de handen ineengeslagen en lanceren zij binnenkort een lijn disposables die wereldwijd verkocht zal worden aan chefs, cateringbedrijven, foodtrucks maar zeker ook de bewuste consument. “Bril en Kascha maakten me soms helemaal gek met hun eisenpakket en drang naar perfectie” zegt Yaara volgens wie het resultaat er zijn mag. Het enige dat zij mag verklappen, is dat de lijn uit 4 verschillende ontwerpen zal bestaan, elk stuk uniek maar samen in een perfecte harmonie.

Of Sergio Herman en Nick Bril zullen besluiten ook in hun ongekend populaire restaurant te zullen gaan werken met disposables is nog maar de vraag. "Het zal een hele hoop afwas schelen", lacht Nick de suggestie vrolijk weg "Wij zullen zelf uiteraard wel veel met de producten gaan werken, ik heb nu al ideeën voor Tomorrowland van volgend jaar! Maar zonder dollen, ons wegwerpservies is vooral bedoeld voor andere chefs en cateraars die hun gasten ook graag buiten het restaurant culinair creatief willen verassen. Wij geven graag het goede voorbeeld zodat in de toekomst op geen enkel evenement meer plastic te vinden zal zijn en men eerst overweegt ons wegwerpservies te gebruiken voordat de hele porseleinkast weer wordt meegesleept naar buiten."

"Wij zijn SD Trading begonnen omdat wij vinden dat er veel te veel plastic wordt gebruikt", vult Kascha aan. "Dat is een probleem dat nu echt ongezonde vormen begint aan te nemen. Ook het gebruik van porselein is verre van duurzaam, niet alleen vanwege het afwassen maar in het geval van buitenevenementen juist ook het transport. Het scheelt nog al of je 600 bordjes onder je arm mee kunt nemen of dat je tenminste een bestelbus of kleine vrachtwagen nodig hebt voor de rolcontainers met de bordenkratten. Samen met Nick en Yaara laten we zien dat het groene alternatief niet alleen mooier is maar ook nog eens veel beter. Ook onze andere merken combineren design met functionaliteit en zijn geproduceerd uit natuurlijke restmaterialen, we moeten veel zuiniger omspringen met onze schaarse grondstoffen dan dat we nu doen. Daarom zal het nieuwe merk geproduceerd worden met Bagasse ofwel suikerrietpulp een restmateriaal."

"Het design van het nieuwe merk legt de nadruk op de natuur, de vorm moet de chef uitnodigen tot een kunstwerk, wij bieden hen als het ware een blanco canvas waar zij zich onbeperkt op uit kunnen leven", zegt Yaara met een mysterieuze glimlach rond haar mond. "Meer zeg ik niet, wacht maar af!" Ook Kascha de producent, houdt vooralsnog de kaken stevig op elkaar, "Wij hebben inderdaad afgesproken om er tot aan de launch bij The Jane niets over te zeggen. Je kunt je echter wel voorstellen wat er gebeurt als je een van de meest sensationele chefs laat samenwerken met een van de beste serviesdesigners van het moment!"

Kascha vervolgt met "Naar verwachting zal het servies over enige maanden in de eerste winkels zal liggen. Nu de designfase achter de rug is ligt de nadruk nu op de verpakking, productie en de neerzetten van het nieuwe merk in de markt. Binnenkort zullen we de eerste pre-orders accepteren maar terwijl dit eigenlijk de eerste keer is dat we hier officieel iets over vertellen is de interesse al enorm. Ik denk dat dit inherent is aan samenwerken met topmerken als The Jane en One and Many."

Voor meer informatie: 0312 050703, sales@sdtrading.eu, www.sdtrading.eu

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven