Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Greenpeace:

"Supermarkten moeten meerkosten bio-teelt doorberekenen aan telers"

Milieuorganisatie Greenpeace is in overleg met Jumbo en Albert Heijn om te bewerkstelligen dat beide supermarktorganisaties bij hun inkoop voorrang geven aan biologisch of Milieukeur geteeld product. De onderhandelingen verlopen niet geheel vrijblijvend. Supermarkten die niet meegaan in de wens van Greenpeace komen uitvoerig aan bod in de 'Red de bij'-radiospotjes. De NFO vindt de actie niet verstandig. Greenpeace stelt immers eisen die niet waar te maken zijn.

De Jumbo-spotjes zijn nog niet uitgezonden. Met deze organisatie is Greenpeace het verst in de onderhandelingen. Kees Kodde van Greenpeace: "Maandag 18 juli hebben we weer een gesprek gehad. We zijn er nog niet, maar we zien wel vooruitgang." Met Albert Heijn vond vorige week een gesprek plaats en zal ook deze week worden gesproken. Met Lidl, die in de spotjes ook op de hak wordt genomen, is in april voor het laatst gesproken.

Greenpeace kiest dit keer voor deze vorm van actievoeren, met supermarkten als eerste doelwit, om te komen tot minder middelengebruik. Het idee van Greenpeace is dat supermarkten de meerkosten voor biologische- of Milieukeur-teelt aan de teler doorbetalen. De milieuorganisatie wil de supermarkten zo ver krijgen dat ze een plan uitrollen waarin is vastgelegd wanneer ze overstappen naar milieuvriendelijkere teeltmethoden. Telers moeten de garantie krijgen dat ze hun product kunnen leveren en kunnen daar dan met hun bedrijf op inspelen. Volgens de Greenpeace-woordvoerder zijn het op deze manier niet de telers die de rekening uiteindelijk gepresenteerd krijgen. Toch hoeven supermarkten niet vast te leggen hoe ze hun telers gaan belonen voor de extra inspanning. "Telers krijgen vanzelf een betere onderhandelingspositie, het gaat immers om een schaars product", redeneert Kodde.

Bert den Haan, van de NFO-productgroep Appel, betwijfelt dit ten zeerste. "Natuurlijk is het een heel mooi streven, maar dit is een heel domme actie. Als je alleen nog Milieukeur of biologisch wilt blijft 85 procent van het schap leeg. Bovendien is Milieukeur of biologisch fruit veel duurder en daar zitten heel veel consumenten niet op te wachten. Greenpeace is zich er blijkbaar ook niet van bewust hoe schoon Nederlands product is. Ten opzichte van fruit uit andere (Europese) landen bevat Nederlands fruit de minste residuen. Het zou verstandiger zijn als Greenpeace supermarkten eerst gaan aansporen vooral Nederlands fruit in de schappen te leggen”, aldus Den Haan.

Bron: NFO
Publicatiedatum: