Prijsvergelijking Consumentenbond mist diepgang volgens Estafette
Het onderzoek van de Consumentenbond had volgens Koos eigenlijk te weinig diepgang. "Het draait niet zozeer om de prijzen, maar om het vergelijken van voedselketens. Wij hanteren in onze keten heel andere uitgangspunten dan bijvoorbeeld een discounter of supermarktketen. Daardoor was dit eigenlijk appels met peren vergelijken. Prijzen op zich zeggen veel, maar het vraagt wel om enige verdieping. Voor een T-shirt is het blijkbaar wel heel normaal dat die in sommige winkels 8 keer duurder zijn dan in een andere winkel, maar voor biologische muesli geldt dit blijkbaar niet. Ik heb onze muesli-leverancier ook om zijn mening gevraagd. Hij zei heel terecht dat het een groot verschil maakt of in de muesli 100 gram of slechts 80 gram rozijnen zit."
Koos heeft een treffend voorbeeld van de voordelen van de voedselketen die Estafette in de loop van de jaren opgebouwd heeft: "Onze Spaanse meloenen zijn deze week lekker en goedkoop. Dat is een direct gevolg van het feit dat wij als coöperatie een heel andere voedselketen hebben opgebouwd en een goede band met onze producent hebben. In tijden van een overvloedige oogst gunt deze teler ons het voordeel. Hij is van mening dat wij als trouwe afnemers net zo goed mogen profiteren. Deze werkwijze levert soms heel verrassende voordeeltjes op in onze winkels."
Twee van de Spaanse meloenentelers die aan Estafette leveren.
Tot zijn vreugde kan Koos constateren dat zowel in de retail als bij de consument in toenemende mate iets genuanceerder naar de prijsstelling gekeken wordt. "Wel is het zo dat wij als keten ook kritisch naar onszelf blijven kijken. We gaan dan ook bekijken of er dingen aangepast moeten worden. Zo kan het zijn dat er schakels in onze keten zitten die geen toegevoegde waarde hebben."
Koos kijkt uiteraard wel goed om zich heen. "We zien wel met enige zorgen dat de markt voor bio in de retail momenteel sneller groeit dan in de speciaalzaak. In de laatstgenoemde staat de groei misschien zelfs wel stil. Nu ook de retail investeert in biologisch, zijn er meer aanbieders en daarmee dus meer keuzes voor de consument. Daarom is het raadzaam om de keuze voor de consument steeds explicieter te maken."
Voor meer informatie:
Koos Bakker
Estafette Odin
De Panoven 1-3
4191 GV Geldermalsen
0345 577133
marketing@estafette.org
www.estafette.org