Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frank Wilthagen:

"Biologische leverworst verkoopt beter bij reguliere supermarkt"

Tholen – De vleesconsumptie in Nederland zit in een dalende trend. Dat vormt een uitdaging voor producenten van vleesproducten, die met nieuwe ideeën moeten komen om de toekomst aan te kunnen. De Zeeuwse onderneming Wilthagen, vooral bekend van de knabbelspek, breidde enkele jaren geleden het assortiment uit met biologische leverworst. Maar dat is waarschijnlijk onvoldoende. Frank Wilthagen vertelt over de uitdagingen die de sector wacht.


Frank Wilthagen steekt zelf de handen uit de mouwen om de leverworst te labelen.

Wilthagen Vleeswaren is gevestigd in Tholen en biedt snacks, maaltijdcomponenten en vleeswaren aan. Dat het bedrijf biologische leverworst opnam in het assortiment was eigenlijk niet gepland. "Enkele jaren geleden hadden we het idee om een leverworst te gaan maken, we dachten toen niet speciaal aan een biologische leverworst", legt Frank uit. "Het aanbod leverworst is heel groot, dus waren er weinig klanten geïnteresseerd in nog een leverworst in het schap."


De verse leverworst wordt bij deze machine verpakt.

Kipleverworst

Wel was er vraag naar een biologische kipleverworst. Met die uitdaging ging Wilthagen aan de slag. In eerste instantie werd een kleine productie opgezet. Toen de vraag steeg en er grotere volumes geproduceerd moesten worden was het nog even spannend of dat ook ging lukken, maar de broers Frank en Marcel slaagden er in. Tegenwoordig liggen de biologische leverworsten bij een groot aantal landelijke supermarkten.


De leverworst wordt in een bak kokend water gekookt.

De worsten worden geleverd aan de reguliere supermarkten. "Klanten van bijvoorbeeld een Ekoplaza kopen gemiddeld minder vlees", weet Frank. Die trend van een dalende vleesconsumptie is echter breder in de maatschappij te zien. Daarom onderzoekt het bedrijf mogelijkheden om het assortiment verder uit te breiden met andere producten.


Links knabbelspek na een eerste ronde in de frituur. De leverworsten rechts wachten op een label.

Slagersfamilie

"Zo'n vier procent van de omzet is biologisch", vertelt Frank. Drie jaar geleden produceerde het bedrijf nog niets biologisch gecertificeerd. "We zijn ook bezig om in andere segmenten biologisch te produceren, maar we willen dan eerst ervaring opdoen in de conventionele productie." De biologische worst wordt op een aparte dag geproduceerd. De machines worden elke dag grondig gereinigd, dus dat leverde geen extra uitdaging op voor de biologische productie.


De inpaklijn voor de knabbelspek. Op de band links komt de knabbelspek uit de friteuse, via de weeg- en verpakkingsmachines achterin komt de snack bij de inpakster terecht.

De familie Wilthagen zit al twee generaties in de vleessector. De vader van Frank en Marcel was slager. Eind jaren '70 kreeg hij te horen van de boekhouder dat hij of iets anders moest verzinnen of dat hij binnen enkele jaren de deuren zou moeten sluiten. De slager legde zich toe op een grootschaligere productie van een van zijn best lopende producten: knabbelspek. In 1982 werd de slagerij verkocht en ging de familie Wilthagen verder in de productie van knabbelspek en vleeswaren.


De verste leverworsten, klaar om geleverd te worden aan de supermarkten.

Beter leven of bio

De crisis van midden jaren '80 trok diepe sporen door de slagerssector, maar Wilthagen wist te overleven. Via groothandels werd ook het noorden van Nederland bereikt. In die jaren trad ook zoon Marcel toe tot het bedrijf. Halverwege de jaren '90 trad de tweede zoon Frank toe tot de onderneming. "De verdeling verliep eigenlijk heel natuurlijk", vertelt Frank. "Marcel doet de productie en ik de commercie." In 1996 verhuisde het bedrijf naar Tholen. Toen werd nog 80 procent afgezet aan de groothandels en 20 procent direct aan de retail. Dat beeld is totaal omgedraaid, tegenwoordig gaat 90 procent direct naar de retail. Het assortiment werd breder en drie jaar geleden werd de biologische leverworst geïntroduceerd.

Een klein deel van de leverworst wordt over de grens verhandeld, het grootste deel is echter bestemd voor de binnenlandse markt. "We zien wel dat in de export biologisch belangrijker is dan in Nederland. In Duitsland is het bijvoorbeeld een soort merk. In Nederland is het Beter Leven-keurmerk belangrijker", sluit Frank af.

Voor meer informatie:

Frank Wilthagen
Wilthagen Vleeswaren
Energieweg 1
4691 SE Tholen
Tel.: +31 (0)166 603871
Fax: +31 (0)166 604927
info@wilthagen.nl
www.wilthagen.nl