Wim Lybaert ziet bio als het nieuwe normaal
Wim Lybaert, het gezicht van de campagne, vertelde bij Van Gils & Gasten hoe graag hij bio als het nieuwe normaal zou zien. Met labels voor voedingswaren die niet biologisch zijn geproduceerd. "Het is eigenlijk niet logisch dat biologische producten een label krijgen. Ik zou liever zien dat alle producten die niet duurzaam geproduceerd worden een stempel krijgen." Biologische voeding, liefst van dichtbij en uit het seizoen, dat is voor Wim de toekomst. En hij is bereid om daar extra voor te betalen.Kaasmaker Dries toont controle op bio
Dries, de kaasmaker van Het Dischhof die Wim bij Van Gils vergezelde, opende tijdens de campagneweek zijn deuren voor het publiek. Tijdens een bezoek van Focus TV laat hij de kaasmakerij zien, legt hij uit wat bio betekent voor kaas en hoe de controle gebeurt. De controleur houdt toezicht op de receptuur en de ingrediënten en gaat na of de verwerking gebeurt conform het wettelijke lastenboek voor biologische verwerking. Pas na controle en certificering ontvangt het bedrijf een certificaat waarmee het product als bio mag verkocht worden.Meer dan 3.000 mensen kozen hun favoriete zuivelproduct
Meer dan drieduizend mensen stemden in de verkiezing op hun favoriete biologische zuivelproduct. Met de verkiezing Favoriete Zuivelproduct wou BioForum Vlaanderen de diversiteit van het bio-aanbod zichtbaar maken. Veertien producenten met heel gevarieerde biologische zuivelproducten van kazen tot yoghurt en eieren recht van de boerderij meldden zich aan voor de verkiezing. Deze producten werden voorgesteld aan de consument. De kaas Damse Mokke van de Damse Kaasmakerij werd door consumenten verkozen tot hun favoriete biologische zuivelproduct. De zachte geitenkaas Florence (Karditsel) eindigde op de tweede plaats, de natuuryoghurt van Milsani werd derde.September: groenten en aardappel
Van 17 tot 25 september 2016 kan de consument ontdekken wat bio betekent voor groenten en aardappelen. Ook Wim Lybaert is dan opnieuw van de partij.Tot slot nog dit
Dat mensen zich graag willen informeren over duurzame voedingskeuzes, bevestigde een doctoraatsonderzoek van de UGent dat onlangs gepubliceerd raakte in verschillende kranten. De studie onderzocht de houding van consumenten ten opzichte van voedingsproducten met een duurzaamheidslabel. Conclusie? Mensen hebben steeds meer aandacht voor duurzame voeding, maar begrijpen niet altijd goed waarvoor het biolabel staat.BioForum Vlaanderen bedankt alle bio-bedrijven die van de eerste editie een succes maakten.
Voor meer informatie: www.biomijnnatuur.be