Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bijna 1 op 5 Nederlanders doet online boodschappen

Het online bestellen van levensmiddelen neemt flink toe; bijna 20% van de bevolking geeft aan in de afgelopen 6 maanden online boodschappen te hebben gedaan. In 2014 was dit nog 10%.
 
Persoonlijke- en huishoudelijke verzorgingsmiddelen zijn, net als in 2014, het vaakst online besteld. AH.nl trekt veruit de meeste online shoppers in Nederland. Ook hebben Bol.com en Zooplus veel online shoppers.

Het merendeel van de online shoppers doet maximaal 1 keer per maand online boodschappen, een kleine groep al vaker. Bij alle webshops zijn klanten het meest tevreden over de transactiefase en het minst tevreden over de service. Veel online shoppers vinden de bezorgkosten een bezwaar om vaker online boodschappen te doen.

Onder de non-users is 'liever levensmiddelen zelf willen zien en uitkiezen' de meest genoemde reden om geen levensmiddelen online te bestellen.

Op de 5 fasen in de Online Shopper Journey scoren alle beoordeelde webshops gemiddeld tussen de 5,2 en 6,0 op een schaal van 1 tot 7.

Supermarkten

Bij online supermarkten zijn shoppers het meest tevreden over de transactiefase. Op service valt er voor de meeste online supermarkten nog wat te winnen.
Vooral Picnic scoort goed op de transactiefase en de levering. Het assortiment mag wat ruimer van de klanten. AH, Plus en Jumbo doen het qua assortiment beter. Coop word het best beoordeeld op de klantenservice.

Bron: GFK
Publicatiedatum: