Peru: seizoen bio-gember gestart

"Feitelijk heeft Peru het hele jaar door biologische gember, maar de productie ervan begint vanaf juni en eindigt in december. Na januari wordt het product per luchtvracht of in zeer kleine mate via zeevracht geëxporteerd. Peruaanse biologische gember is zo vers als mogelijk is. We slaan het niet op en het wordt op bestelling geoogst. Peru is namelijk niet van plan om energiekosten te maken om gember op te slaan, zoals dat in China bijvoorbeeld wel gebeurt", legt Kent Lancaster van het Peruaanse bedrijf Asica Organics uit.

Asica Organics is de biologische afdeling van GRUPO ASICA. Dit bedrijf exporteert biologische en Fairtrade gember, mango's en avocado's en begint binnenkort ook met biologische ananas en bananen. Asica Organics houdt zich al vijf jaar lang bezig met biologische teelt. 

Duurzame productie

De biologische gember wordt geteeld in de regio Pichanaki, dat zich in het Peruaanse regenwoud bevindt en aan het Andesgebergte grenst. "De gember wordt geteeld door middel van wisselteelt, zodat we de voedingsstoffen in de bodem kunnen laten aanvullen. Gember is een gewas dat heel snel de bodem uitput. Om het milieu te besparen combineert Asica Organics het telen van gember met een bosbouwprogramma. Het hout dat zo wordt verbouwd zorgt voor een bron van inkomen voor de lokale gemeenschap en zorgt tegelijkertijd voor de duurzame productie van biologische gember. De combinatie van deze teeltmethode en het lokale klimaat zorgt voor gember die wezenlijk anders is dan die van andere landen. Het smaakprofiel van Peruaanse gember is sterk, intens en zit vol met vitaminen. Dankzij de perfecte groeiomstandigheden is er ook geen noodzaak om iets aan de gember toe te voegen dat schadelijk kan zijn voor het milieu. Daarmee is dit echt een biologisch product afkomstig van het Peruaanse regenwoud."

Geen residuen

"Het telen van biologisch duurzame producten vereist niet alleen extra investering. Je moet ook rekening houden met een lagere opbrengst dan bij conventionele producten. Asica probeert ook alle producten die niet onder de Asica Organics-afdeling vallen, zoals mango's en avocado's, op een zo biologisch mogelijke manier te telen. We proberen zoveel mogelijk het gebruik van additieven te beperken en soms hoeven we er zelfs helemaal geen gebruik van te maken. In plaats daarvan passen we natuurlijke methodes toe, die zijn gebaseerd op onze landbouwervaring. In plaats van gewasbeschermingsmiddelen gebruiken we handwerk en als meststoffen gebruiken we compost en biologische mest. Ook komen we tegemoet aan de vereisten voor de certificaten van biologische teelt, wat onder andere inhoudt dat er geen enkel residu in onze ladingen wordt aangetroffen."



VS, Europa en Canada

"Een deel van het totaal volume aan gember blijft in Peru, omdat de Peruaanse keuken hier veel gebruik van maakt. De wortelen die er het beste uitzien en het grootst zijn worden geëxporteerd. De grootste markten voor gember uit Peru zijn de VS, Europa en Canada. Er is een toenemende vraag naar Peruaanse biologische gember wegens de kwaliteit en smaak. Dit geldt onder andere voor de horeca-sector, waar meer nadruk op kwaliteit in plaats van kwantiteit wordt gelegd", legt Kent uit.

Volgens Kent is dit allemaal mogelijk geweest doordat er bij verkooppunten als supermarkten meer om Peruaanse biologische gember wordt gevraagd. "Consumenten krijgen hier ook een goed gevoel van. Pichanaki is een regio die grote behoefte heeft aan economische ontwikkeling. Asica Organics en de biologische gembersector zorgt hier voor duurzame economische groei. De beste manieren om deze gemeenschappen te helpen is door meer werkgelegenheid te creëren om manieren voor zelfredzaamheid te geven. Iedereen wint hierbij."



Kent zegt dat veel landen claimen dat ze biologische gember produceren, terwijl ze in werkelijkheid gember telen op een manier die nauwelijks biologisch te noemen is. "Het is belangrijk voor de consument om te beseffen dat de biologische producten uit Peru daadwerkelijk biologisch zijn. Het enige nadeel dat we hebben tegenover een producerend land als China is dat de maten van onze gemberwortels misschien iets kleiner zijn."

"De enige manier waarop we ons kunnen onderscheiden van andere landen is door middel van kwaliteit. Om onze reputatie hoog te houden moeten we schoon te werk gaan, de oogst uitvoeren als de gember in de juiste mate is volgroeid en vervolgens de gember op een correcte manier drogen. Dit voorkomt problemen tijdens het transport of met de houdbaarheid bij de retailer," besluit Kent.

Voor meer informatie:

Kent Lancaster
Asica Organics/ GRUPO ASICA
kent.lancaster@asicanatural.com
www.asicanatural.com

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven