Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe Rijksoverheidcampagne

Zet een streep door discriminatie tijdens sollicitatie

Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft dinsdag 31 mei de aftrap gegeven voor een nieuwe Rijksoverheidcampagne tegen discriminatie tijdens het wervings- en selectieproces, onderdeel van het actieplan tegen discriminatie op de arbeidsmarkt. Met deze campagne wil de Rijksoverheid werkgevers en HR-professionals ondersteuning bieden tijdens het wervings- en selectieproces door te laten zien hoe je kunt voorkomen dat (onbewuste) vooroordelen het sollicitatieproces beïnvloeden.

Vooroordelen

Uit onderzoek blijkt dat iedereen onbewuste vooroordelen heeft. Het helpt ons in het dagelijks leven snel beslissingen te nemen en de wereld te ordenen, maar maakt ook dat we soms informatie en kansen missen. Onbewuste vooroordelen kunnen werkgevers tijdens het sollicitatieproces negatief beïnvloeden. De nieuwe campagne tegen discriminatie op de arbeidsmarkt maakt mensen ervan bewust dat je over je vooroordelen heen kunt stappen.



Bewustwording

Om het bewustzijn omtrent vooroordelen bij werkgevers en HR-medewerkers te versterken heeft de Rijksoverheid een aantal korte video's laten maken. In deze video's zie je werkgevers/HR-medewerkers die vertellen over hun eigen vooroordelen ten opzichte van sollicitanten en hoe ze hier succesvol overheen zijn gestapt. Zoals de Surinaamse Sherida, eigenaresse van een apotheek, die de 59-jarige Marjan heeft aangenomen. Of Roshan, leidinggevende bij een kinderopvang, die moslima Fatima heeft aangenomen.

Vernieuwde website

Om de campagne kracht bij te zetten is de website www.discriminatie.nl vernieuwd. Zo vind je er handige tips over hoe je als werkgever kunt voorkomen dat vooroordelen het wervings- en selectieproces beïnvloeden. Verder kun je een speciale online test doen om erachter te komen of je zelf vooroordelen hebt. Dit is een door Harvard University ontwikkelde Impliciete Associatie Test. Deze test wordt toegepast om onbewuste vooroordelen te meten.
Publicatiedatum: