Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Belg wil meer betalen voor duurzaam voedsel

"Veel consumenten weten niet goed waar 'bio' precies voor staat"

Belgen zijn bereid om meer te betalen voor voedsel dat duurzaam geproduceerd werd, zo blijkt uit doctoraatsonderzoek van bio-ingenieur Ellen Van Loo (UGent). Ze weten alleen niet goed waarvoor welk label, waaronder 'bio', precies staat.

Ellen Van Loo onderzocht de houding van consumenten ten opzichte van voedingsproducten met een duurzaamheidslabel op de verpakking. Dat zijn labels die duidelijk maken welke inspanningen de producent doet op vlak van milieu, maar ook welke ethische keuzes hij maakt. Bio, vrije uitloop, fair trade, Rainforest Alliance of carbon footprint zijn voorbeelden van dit soort duurzaamheidslabels.

Meer betalen, maar niet zoveel als huidige marktprijs

"We zien dat mensen steeds meer aandacht besteden aan de duurzaamheid van producten", aldus Van Loo. De cijfers liegen er niet om: maar liefst een derde van de bevraagden gaf aan dat duurzaamheid een belangrijke rol speelt bij de keuze van hun voedingsproducten.

Vlaamse consumenten zijn bereid om 22% extra te betalen voor biologische yoghurt, zo bleek uit het onderzoek. Dat is minder dan de huidige marktprijs.

Wat is bio?

Toch weten consumenten blijkbaar niet goed waarvoor welk label precies staat. Zo bleek voor consumenten van kipfilet het bio-label minder populair dan een claim over de uitloop van kippen, terwijl uitloop maar een klein deel uitmaakt van hoe biologisch een product is.

Ellen Van Loo: "Vermoedelijk weten veel consumenten niet goed waarvoor 'bio' precies staat. De uitloop-claims zoals '(boeren)scharrel met uitloop' of 'boerenscharrel met vrije uitloop' daarentegen geven consumenten een concreet beeld van hoe een bepaald product tot stand is gekomen: kippen die vrij kunnen rondlopen. Die concrete beeldvorming heb je bij het bio-label veel minder."

Maar dat schept ook kansen. "Producenten die willen inzetten op duurzaamheid zonder aan alle voorwaarden voor het bio-label te voldoen, zullen ook goed scoren", aldus Van Loo. "Wat telt is dat de consument duidelijk kan zien hoe de producent zich inzet voor bijvoorbeeld dierenwelzijn of ethische handel."

Voedingsdriehoek uitbreiden met duurzame keuzes

Hoewel consumenten aangeven dat ze graag voor duurzaam voedsel kiezen, blijkt hun kennis over duurzaamheid eerder beperkt: slechts een vijfde van de ondervraagden kon correct antwoorden op een reeks vragen over wat biologisch voedsel precies inhoudt.

"Consumenten zouden beter geïnformeerd moeten worden over duurzame keuzes in hun voeding", aldus Van Loo. "Dat kan bijvoorbeeld door dit op te nemen in de voedingsdriehoek."

Duitsland en Zweden hebben hun nationale voedingsrichtlijnen alvast uitgebreid met informatie over duurzaamheid, en ook Engeland en Nederland maken momenteel werk van duurzamere voedingsrichtlijnen.

Ook op Europees vlak worden er stappen gezet in het voedselbeleid om duurzame voeding te promoten.

Voor meer informatie:

Ellen Van Loo, Vakgroep Landbouweconomie, www.ugent.be
Publicatiedatum: