Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marc Soumillin, Res-sense:

"Klein deel Belgische consumenten wil meer betalen voor duurzaamheid"

Tholen - Uit onderzoek blijkt dat een derde van de Belgische consument duurzaamheidsmoe is. Een kwart van de Belgen ergert zich zelfs aan het woord. "Dit omdat het begrip in eerste instantie erg vaag is, het moet concreter worden. Toch vindt 71% van de Belgen dat bedrijven meer moeten investeren in duurzaamheid."

Plan Consument

Marc Soumillin schreef het boek 'In Evenwicht', over inzichten en aanwijzingen voor strategisch duurzaam ondernemen. Hij is mede-oprichter van Res-sense, een multidisciplinair team dat klanten in binnen- en buitenland en in diverse sectoren begeleidt inzake merkbeleid, innovatie, communicatie en MVO. Hij presenteerde het 'Plan Consument' tijdens de Tomato Conference in Antwerpen in april. Op het gebied van duurzaamheid heeft Res-sense ook aan diverse projecten in de AGF-sector meegewerkt, waaronder responsibly fresh. Marc sprak erover dat de consument 'gesensibiliseerd' moet worden. "We moeten ze bewust maken van de inspanningen die we doen op het gebied van duurzaamheid. Daarom is het tijd voor 'Plan Consument'. Hieruit vertrekken we vanuit de behoefte van de consument."



Niet meer geld voor over

"Communiceren is bij duurzaamheid essentieel. We moeten inspelen op de groep mensen die vinden dat we duurzamer moeten leven. Eén van de nadelen is dat de meeste consumenten hier niet meer geld voor over hebben. Het is momenteel maar een klein deel dat meer wil betalen voor duurzaamheid. Toch is het belangrijk om bij communicatie te weten dat meer kennis niet altijd tot gedragsverandering leidt. Er is veel meer nodig dan kennis en sensibilisering om gedrag te veranderen."

60% koopt wel eens bio

"Lokale sourcing is één van de ontwikkelingen richting duurzaamheid. Biologisch wordt gezien als duurzamer. Het aantal kopers van biologische producten in België stijgt. Zo'n 60% van de Belgische gezinnen koopt wel eens bio-groenten. De tweede belangrijkste kopersgroep is fruit met 43% (cijfers 2014). Het totaal aantal bestedingen aan duurzaam voedsel is gestegen van 6 naar 7%."

Om een duurzamere voedingsketen te bereiken zijn er vijf actuele fenomenen die volgens Marc een vruchtbare voedingsbodem bieden. "Eén daarvan is genieten. Dit staat weer voorop bij de hernieuwde belangstelling voor voeding. Daarnaast staan de onderwerpen beleving, zuinigheid, delen en nabijheid steeds meer centraal."

Voor meer informatie: www.res-sense.biz