Propolia-producten bij Imkerij de Werkbij

Propolia, het Franse merk op het gebied van lichaamsverzorging, cosmetica en voedingssupplementen, gebaseerd op honingbijproducten, is bekend bij de bewuste Nederlandse consument; minder bekend is dat het in Nederland verkrijgbaar is, en wel bij Imkerij de Werkbij. Om precies te zijn in vijf winkels, de eigen webshop en bij wederverkopers. Het klikte meteen tussen Imkerij de Werkbij en Apimab Laboratoires, producent van Propolia, toen ze elkaar twee jaar geleden op een beurs tegenkwamen. Ze delen een passie voor bijen, milieu en gezondheid in brede zin. Beide bedrijven streven naar verantwoord ondernemen en staan garant voor hoge kwaliteit.



Propolis

Apimab heeft meer dan vijfendertig jaar ervaring met de verwerking van propolis, een substantie die honingbijen maken van boom- en bloemknoppenhars. Propolis wordt sinds mensenheugenis gebruikt vanwege zijn ontsmettende werking. De ene propolis is de andere niet; het is soms onduidelijk waar de bijen de hars vandaan halen. Daarom is het voor Apimab essentieel om de imkers te kennen die de propolis leveren, de stof te onderzoeken en te testen in het lab. Propolia levert daardoor gegarandeerd topkwaliteit, wat bevestigd wordt door diverse cosmeticabloggers, die op social media Propolia-producten aanbevelen. Apimab gebruikt alleen Franse propolis, liefst uit de eigen streek Languedoc-Roussillon.

Biologische ingrediƫnten

Vaak lukt het Apimab om recepten biologisch gecertificeerd te krijgen. Een ruim assortiment voert het Ecocert- en Cosmebio-label. Een mooi voorbeeld is de Propolia-gezichtsscrub, dat door een Franse jury van bio-consumenten uitgeroepen is tot beste bio-product van het jaar 2016. Soms lukt certificering niet. Het lab is daar volledig open en eerlijk over. Het blijft een streven. De discussie over biologisch imkeren, die ook in Frankrijk nog in volle gang is, speelt daarbij een rol. Franse certificeringsbureaus volgen op dit moment de regels van het USDA.

Hogere waardering bijenproducten

Apimab Laboratoires stond vorige week stil bij het heengaan van imker Joseph Rouquette, alias Tonton Jo, een jaar geleden, die vanaf het ontstaan een drijvende kracht geweest is achter het lab. Honing en andere bijenproducten worden sterk ondergewaardeerd volgens deze bevlogen imker; niet alleen vanwege het imkersambacht, maar ook om de eigenschappen van de producten zelf. De waarde staat in geen verhouding tot de prijzen waarvoor ze in supermarkten worden aangeboden. Ook vanwege het grote belang voor het milieu is een hogere waardering voor de bij en haar producten op zijn plaats. Dat is ook wat Imkerij de Werkbij duidelijk wil maken. "Men heeft het over bijensterfte", zegt eigenaar Kees Verrips, "maar het probleem is imkersterfte." Hij doelt daarmee op het feit dat beroepsmatig imkeren in Nederland lastig is, mede door een gebrek aan waardering voor bijenproducten. Als hobby staat bijenhouden in de belangstelling, maar het vak wordt met uitsterven bedreigd. Wil de imkerij toekomst hebben, dan is het nodig dat het als beroep erkend en voor jongeren aantrekkelijk wordt. Zowel Imkerij de Werkbij als Apimab werken daar hard aan.
 

Joseph Rouquette.



Voor meer informatie: www.dewerkbij.nl

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven