Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Melk en brood zijn geen must

De Schijf van Vijf volgens voedingsdeskundige Richard de Leth

Ekoplaza vroeg voedingsdeskundige Richard de Leth om de onlangs gepresenteerde Schijf van Vijf aan te vullen met adviezen voor mensen die een biologische en duurzame leefstijl prefereren. De biologische supermarktketen Ekoplaza ziet het als haar rol om Nederland te faciliteren in een gezonde en duurzame leefstijl, waar voeding een belangrijk deel van uitmaakt. Dit doet Ekoplaza in nauwe samenwerking met een aantal ambassadeurs, waaronder Richard de Leth, auteur van het boek OERsterk. De Schijf van Vijf is een goede basis maar bepaalde producten zouden vervangen kunnen worden door een natuurlijke varianten die voedzamer zijn.



Overgewicht, diabetes en spijsverteringsproblemen zijn welvaartsziekten als gevolg van onder andere voedingsarme leefstijlen. ‘Als je eet zoals de natuur het bedoeld heeft kost het je lichaam minder energie om alle slechte stoffen te verwerken en worden goede stoffen beter opgenomen,’ vertelt Richard de Leth, die ervan overtuigd is dat je met pure ‘oerproducten’ een bourgondisch maar gezond leven kan leiden.

Dit zijn de vijf adviezen van Ricard de Leth:
1. Groenten en fruit
Kies voor groenten en fruit van het seizoen en bij voorkeur zo lokaal mogelijk. Dit betekent niet alleen dat het milieu minder belast wordt, het is bovendien betaalbaarder en voedzamer.
2. Smeer en bereidingsvetten
Richard de Leth adviseert roomboter in plaats van margarine. Het productieproces van margarine bestaat uit vele bewerkingen met even zo veel ingrediënten. Roomboter bestaat puur uit roomboter en bevat inderdaad verzadigd vet, maar ook dat heeft ons lichaam een beetje nodig.
3. Vis, gevogelte, ei en noten
Calcium is een belangrijke voedingsstof, maar een dagelijkse dosis calcium kan beter uit andere producten dan melk gehaald worden, zoals broccoli, noten, kool bladgroenten en eieren. Bedenk dat de mens het enige zoogdier dat na de zoogperiode nog melk drinkt, en dan nog ook eens ‘geleende’ zuivel. Melk is bovendien niet gezond voor elk.
Vis, gevogelte, noten en eieren zijn gezonde producten die we ook in de oertijd al aten en waar ons lichaam aan gewend is. Eet deze producten wel zo puur en onbewerkt mogelijk.
4. Brood en graanproducten
Je krijgt geen gebreksziekten als je geen brood eet. Brood is nu de belangrijkste bron van jodium, maar oorspronkelijk haalden we jodium uit zeegroenten en witvis. Zeegroenten zijn de vergeten superfoods.
5. Dranken
Drink meer water en kruidenthee. Kruiden en specerijen zijn de medicijnen van de natuur. De keuze uit tientallen biologische kruidentheeën is enorm. Ook hier is variatie aan te raden. Vermijd frisdranken en vruchtensappen. En proost op zijn tijd met een biologisch glas rode wijn. Biologische rode wijn bevat onder andere resveratrol, en heeft positieve gezondheidsvoordelen. Niet-biologische wijn heeft deze effecten niet, en bevat helaas ook resten van pesticiden. Koester je gezondheid en drink meer water en kruidenthee. En geniet ontspannen van één glas biologische rode wijn per dag.

De grootste uitdaging in het Nederlandse voedingspatroon is het gebrek aan variatie. Een gemiddeld voedingspatroon is veelal te eenzijdig. Brood of yoghurt bij het ontbijt, brood bij de lunch en aardappelen bij het avondeten. De centrale regel op voedingsgebied is: als de mens van alles een beetje eet, is alles mensvoeding. Maar de huidige mens eet van een beetje alles. En dit vergroot de kans op voedingsovergevoeligheden en tekorten aan essentiële mineralen en vitamines.

Voor meer informatie: www.ekoplaza.nl

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven