Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe relevant zijn bio-producten in de groothandel?

Er wordt veel gesproken over het belang van natuurlijke en biologische producten, de hogere consumentenvraag hiernaar en groeitrends. Winkels hebben een bepaalde ruimte aan schappen voor een heleboel merken. Bovendien hebben consumenten een grote keuze, nu ook via internet. Als ze iets niet bij de één vinden gaan ze op zoek bij de ander. Kopers krijgen wat en wanneer ze dat willen. Slimme retailers spelen hier op in. Daniel Lohman van Progressive Grocer zette de voordelen van een biologisch assortiment op een rij.



Waarom?

Hoe belangrijk zijn natuurlijke en biologische producten en welke impact hebben zij op de verkoop van levensmiddelen per categorie? Volgens onderzoeken bedraagt de totale levensmiddelenverkoop 1.9% in dollars en 0.1% in eenheden en natuurproducten slechts 7.7% van de totale voedselverkoop, 11% in dollars en 7% in eenheden. De boodschap is: als men natuurlijke en biologische producten uit de schappen haalt, bedraagt de totale voedselverkoop +1.2% en -0.5% in eenheden.
De relevantie wordt nog duidelijker bij nader niveauweergave in andere categorieën. Bijvoorbeeld de diepvriesafdeling is de derde grootste levensmiddelencategorie. Verkoop van diepvries voorgerechten staat op nummer 1 in de categorie. Dit komt neer op 21.4% van alles diepvriesproducten. Diepvries voorgerechten $-verkoop +1.6% in de totale voedingsindustrie en +10.8% met natuurproducten zijnde 11.5% van het totaal. Opmerkelijk is dat zo'n klein verkoopaandeel zo'n grote invloed kan hebben op een enkele categorie.

Wat beïnvloedt de groei?

Sommige van de snelst groeiende trends zijn biologische levensmiddelen op plantenbasis. Biologische diepvries voorgerechten vertegenwoordigen 26.5% van natuurlijke producten; verkoop van non-GMO diepvries voorgerechten 33,5%, dat wil zeggen 26% van natuurproducten. Diepvries plantaardige voorgerechten zijn +54.1%, goed voor 2.4% van natuurproducten verkoop. Natuurproducten zijn belangrijk in de retail. Zonder deze zou de verkoop dalen. Een goede strategie met de natuurproducten is van groot belang voor handhaving van winkels.

Bron: Progressive Grocer
Publicatiedatum: