Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Omzet binnen 3 jaar na overname verviervoudigd"

Minder 'die hards' bij Natuurvoeding Doorn

Tholen - Natuurvoeding Doorn is begin maart heropend na een restyling. Winkelier Arno Grünbauer is trots op het resultaat: "Er is niet alleen het nodige geschilderd, ook de schappen zijn heel anders neergezet. Het meest opvallende is de nieuwe belettering van de gevel." De klanten reageerden erg goed: "Ik heb superveel positieve reacties gekregen, in de nieuwe situatie is het veel duidelijker waar we voor staan. Ook is de lichtinval in het pand nu veel beter. Tot op de dag van vandaag krijgen we van onze klanten te horen dat ze dit een fijne winkel vinden."


Arno Grünbauer bij de ingang van de winkel.

Arno is eind 2015 een samenwerking aangegaan met Natudis. "Zij zijn vervolgens nauw betrokken geweest bij de restyling." Na de restyling staan bij Natuurvoeding Doorn veel producten van het merk Ekoland in het schap. Dit is een bewuste keuze, zo geeft Arno aan: "De natuurvoedingswinkel heeft het imago duur te zijn. Ekoland heeft in alle segmenten meer betaalbare producten. Daarin vind ik Ekoland echt baanbrekend, het is een duidelijk en 'no-nonsense' merk dat grote bekendheid geniet. Je moet klanten iets te bieden hebben, zodat ze zelf keuzes kunnen maken."


Dit is wat de klant ziet bij binnenkomst.

Historie

Arno runt de winkel in Doorn sinds 1995. "Ik heb daarvoor 6 jaar in de natuurvoedingswinkel in de Biltstraat in Utrecht gewerkt. Die winkel werd toen gerund door de ervaren natuurvoedingswinkelier Rob Zentveld. Op een gegeven moment wilde ik zelf de stad uit en toen ik door Erik Does getipt werd over deze winkel hoefde ik dan ook niet lang na te denken. Er lag een grote uitdaging, de winkel lag op z'n gat. Binnen drie jaar is het me toen gelukt om de omzet te verviervoudigen."



Hij volgt de marktontwikkelingen op de voet. "De biologische markt is echt volop in beweging. Er gebeurt heel veel, de ene natuurvoedingswinkel staat aan de rand van een faillissement en andere winkels draaien juist heel goed." De winkelier vertelt dat de regio rond Doorn erg 'bio-minded' is. "Onze winkel behoort tot een sterk rijtje natuurvoedingswinkels in deze omgeving. Ondanks de grote concurrentie in Utrecht presteren verschillende winkels erg goed. Denk hierbij aan De Groene Winkel in Zeist en de Estafette in Driebergen. Alle winkels hebben echt hun eigen klanten en vervullen een bepaalde regiofunctie. Al deze winkels hebben hun markt wel weten te vinden."



Minder 'die hards'

Hij merkt op dat er de laatste jaren wel een verschuiving in het klantenbestand plaatsgevonden heeft. "Het aantal echte 'die hards' neemt af. Hiermee doel ik op klanten die hier alles kopen. Deze afname is het gevolg van het feit dat klanten zelf veel mobieler zijn geworden. Hierdoor zijn ze minder honkvast. Ook bestellen ze regelmatig online. Er is gewoon heel veel dynamiek wat dit betreft. Wij mogen hierdoor in onze winkel immers ook steeds veel nieuwe mensen verwelkomen." De winkelier schat het aandeel vaste klanten op zo'n 70 tot 80%. "Dat is de vaste kern. Onlangs heeft er een groot artikel over de winkel in de plaatselijke krant gestaan. Dit had meteen effect. Zo is het de zaterdag erna gigadruk geweest."


Het schap met verzorgingsproducten.

Maar wat is er nou zo leuk aan zijn vak? "Het mooist is dat het zo veelomvattend is. Vooral de veelzijdigheid spreekt me aan. Ik vind het bijvoorbeeld ook heerlijk om 's morgens vroeg het groenteschap zo mooi mogelijk neer te zetten. Of om de aanbiedingen weer op een bijzondere manier te presenteren." Heel grote investeringen ziet Arno niet meer zitten. Hij zou ook dolgraag meer tijd willen hebben voor zijn vele hobby's. "Maar daarvoor zou ik zelf minder tijd in de winkel moeten doorbrengen en dat kan niet. In een natuurvoedingswinkel als dit moet je zoveel mogelijk aanwezig zijn als eigenaar. Dat is heel belangrijk en dat knoop ik dan ook goed in mijn oren. Daar krijg ik ook veel voor terug."


Het AGF-schap van Natuurvoeding Doorn.


Arno toont trots het ijs van Frozen Dutch. "Hiervan verwacht ik veel deze zomer."


De vernieuwde gevel van de winkel.

Voor meer informatie:

Arno Grünbauer
Natuurvoeding Doorn
Kampweg 30
3941 HH Doorn
0343 416889
contact@natuurvoedingdoorn.nl
www.natuurvoedingdoorn.nl