De biologische supermarkt Ekoplaza gaat Nederlanders faciliteren in een gezondere duurzame leefstijl die bij hen past en bewijst dat dit zonder ingewikkelde diëten en dure producten kan. Hoewel gezond leven wel een trend is, blijkt uit recente cijfers van het CBS dat ruim 40% van de Nederlanders last van overgewicht heeft. Ekoplaza organiseert in samenwerking met vier bekende ambassadeurs de Gezonde Leefstijlweken waarbij 4 thema's centraal staan: suikervrij eten, oersterk eten, sport en voeding en plantaardig eten. Alle ambassadeurs geloven dat de natuur ons het beste geeft om gezond en lekker te eten. Met informatieve receptenboekjes, filmpjes en productpromoties bundelt Ekoplaza op een positieve manier wat de voordelen zijn van een gezondere leefstijl voor mens en natuur.
4 ambassadeurs, 1 missie
De vier ambassadeurs zetten zich samen met Ekoplaza in om mensen met hun kennis, ervaring en enthousiasme te helpen met het volgen van een gezondere leefstijl.Eva van Zeeland, Richard de Leth, Ellen Hoog en Lisette Kreischer zijn de ambassadeurs die de hoofdrol spelen in de Gezonde Leefstijlweken van Ekoplaza. Eva, Richard en Lisette waren aanwezig om zich tijdens inspirerende presentaties aan de ondernemers en medewerkers voor te stellen en te vertellen over hun passie en visie. Daarnaast vertelden zij wat zij gaan doen om samen met de winkels de campagne tot een succes te maken.
Tijdens de gezonde leefstijl weken adviseren de ambassadeurs ieder vanuit hun eigen expertise hoe je gezonder kunt eten en koken. Zo geeft Eva van Zeeland recepten en tips om suikervrij te eten. Richard de Leth is de kenner van OERsterk eten en gelooft dat we moeten eten zoals de natuur het bedoeld heeft. Lisette Kreischer gooit het over de plantaardige boeg en vertelt alles over de kracht van volkomen plantaardig eten en ecofabulous leven. En vier Olympische sporters (windsurfer Dorian van Reijselberghe, roeier Mitchel Steenman, zwemmer Sebastiaan Verschuren en hockeyster Ellen Hoog) geven in aanloop naar Rio voedingstips en gezonde recepten voor meer energie. Dat wordt ondersteund met vier receptenboekjes en kookfilmpjes die samen met hen zijn gemaakt.
Mitchel Steenman was tijdens de avond ook aanwezig met zijn boot. Tijdens de avond heeft hij vele gesprekken gevoerd en vol enthousiasme verteld hoe belangrijk voeding voor hem is in zijn weg naar Rio en hoe Ekoplaza hem daarin steunt.
Heel Nederland meer energie
Erik Does, algemeen directeur van Ekoplaza, lichtte tijdens de aftrap toe dat de biologische supermarkt het als haar taak ziet om mensen te faciliteren in een gezonder leven. "Het is onze missie om biologisch eten voor iedereen bereikbaar te maken. Mensen voelen zich beter en krijgen er meer energie door. Met dit initiatief verlagen we de drempel naar een gezonder en duurzamer leven." Daarnaast gaf hij voorbeelden waar Ekoplaza/Udea als geheel haar verantwoording neemt in de hele keten. Daarbij niet alleen doelend op voeding maar ook op residuen, plastics, BPA et cetera. "We kunnen trots zijn dat wij anders dan reguliere supermarkten integer kunnen zeggen het niet als marketing er bij te doen."Gezellig samenzijn
Na de presentaties was er tijd voor een hapje en een drankje. Achter diverse kookmeubels werden de gezonde recepten klaargemaakt die ook tijdens de campagne centraal gaan staan. Een inspiratie voor alle winkelmedewerkers om daar mee aan de slag te gaan op de winkelvloer.Inspiratie voor op de winkelvloer
De inspiratie tijdens de gezonde leefstijlweken vinden onze klanten op de winkelvloer. Drie vestigingen vertelden ons hoe zij dat gaan doen.Ellen van Looij, vestiging Osdorperplein: "Ik denk dat ik het levende voorbeeld ben van wat een verandering van leefstijl voor je kan doen. Ik eet biologisch, het liefst plantaardig en daardoor voel ik me gezond en energiek. Klanten weten dat, ook dankzij een blog op internet die ik daarover heb geschreven. Ze stellen me vaak vragen over voeding en gezondheid. De leefstijlweken sluiten dus perfect aan bij wat wij in de winkel veel doen: praten met klanten. We kunnen in de winkel koken en onze klanten gerechten te laten proeven. Zo laten we mensen kennismaken met nieuwe producten en verrassende bereidingen. Ze zijn vaak blij verrast: gezond eten is echt heel lekker!"
Richard de Leth.
Koen Ketelaars, vestiging Ziekerstraat Nijmegen: "Praten met klanten, dat is altijd onze strategie. Ik ben van plan om regelmatig alle ingrediënten voor gerechten passend bij de leefstijlweken alvast bij elkaar te presenteren. Zo brengen we mensen op een idee voor een lekkere en gezonde maaltijd. Recept erbij, makkelijk! Als ik merk dat iemand bij zo'n uitstalling stil blijft staan, is het een kleine stap om een gesprekje te beginnen. Hou het relaxt, je voelt het gauw genoeg of iemand openstaat voor een praatje. Ik ken veel van onze klanten, dus weet ik wel wie waarin is geïnteresseerd. Weet je, het klinkt misschien ingewikkeld maar eigenlijk doen we het gewoon op gevoel. Daardoor blijft het heel spontaan. En hebben mensen haast, dan val ik ze verder niet lastig met gezellige gesprekjes, maar help ik ze zo snel mogelijk."
Paul Dijkstra, vestiging Leeuwarden: "Middenin de winkel hebben we een plek gecreëerd waar we de producten die bij de leefstijlweken horen, extra aandacht kunnen geven. Er staat een mooie tafel, waar we alles bij elkaar brengen. We maken er een bijzondere uitstalling van met het promotiemateriaal dat wordt aangeleverd. We hebben gemerkt dat zo'n uitstalling, met de focus op één thema, heel goed werkt. Als producten op beginnen te raken, gaat het eigenlijk de goede kant op, toch? Een extra push kunnen we geven met onze Facebook-pagina. We hebben nog niet heel veel volgers, maar wat niet is, kan nog komen. We zien over het algemeen veel jonge klanten in onze winkel, ook veel sporters. De gezonde leefstijl weken sluiten heel goed aan bij die doelgroep, ik verwacht er veel van."
Voor meer informatie: www.ekoplaza.nl