Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consument betaalt meer voor eieren

De sector Agrarisch vanuit het Economisch Bureau van ABN AMRO heeft het sectorrapport 'Geld voor je eieren' uitgebracht. ABN AMRO denkt onder meer dat er een eierprijsstijging van ruim 20 procent nodig is om aan de kostenstijging als gevolg van hogere dierwelzijnsnormen te kunnen voldoen. Een andere conclusie is dat de consument duurzame eieren verlangt en krijgt. Ook maakt de Nederlandse legpluimveehouder verschil met aanpassingsvermogen.

Aandacht dierenwelzijn heeft hogere kostprijs tot gevolg

De Nederlandse eierketen is in beweging. Na de sterke stijging van het aanbod van scharreleieren, groeit nu vooral de productie van vrije uitloop- en biologische eieren. ABN AMRO verwacht dat deze marktsegmenten in de komende jaren met achtereenvolgens 5 en 7 procent zullen groeien. De groeiende aandacht voor dierenwelzijn zorgt ervoor dat legpluimveehouders minder dieren per m² houden. De aanpassingen die dit vereist, leiden tot een hogere kostprijs. ABN AMRO denkt dat een prijsstijging van ruim 20 procent per ei nodig is om aan deze kostenstijging te kunnen voldoen.



Consument bereid meer te betalen voor duurzame eieren

Het verbod op de legbatterij in 2012 heeft gezorgd voor grote verschuivingen in de eiermarkt. De steeds grotere focus op dierenwelzijn heeft geleid tot een grote populariteit van duurzame eieren. Consumenten nemen het hogere prijskaartje dat hieraan vastzit graag op de koop toe. Specialisten verwachten dat de marktsegmenten vrije-uitloop- en biologische eieren in de komende jaren met respectievelijk 5 en 7 procent zullen groeien. Waarschijnlijk gaat dit ten koste van het scharreleieren-aanbod. Wel benadrukt ABN AMRO dat in de keten kansen ontstaan door eierproductie nog beter af te stemmen op de vraag, zodat overaanbod kan worden voorkomen.

Legpluimveehouder sterke schakel in eierketen

De zelfstandigheid van de legpluimveehouder is volgens ABN AMRO de grote kracht van de eiersector. Als autonome schakel blijkt hij in staat dieren efficiënt te houden en zijn productiviteit met productinnovaties te verhogen. Ook toont de legpluimveehouder steeds de flexibiliteit om, soms met hulp van toeleveranciers en afnemers, perioden met lagere prijzen op te vangen. Zo heeft hij de veerkracht getoond om de consument een ruimere keuze te bieden. Wel benadrukt ABN AMRO dat de eierketen het duurzame imago van eieren gezamenlijk moet uitdragen. Als dit verhaal goed wordt verkocht, zal een lichte prijsverhoging niet te leiden tot vraaguitval, omdat hier voor de consument meer keuze en een betere kwaliteit tegenover staan.

Klik hier voor het sectorrapport.
Publicatiedatum: