Koser Kaya: "Het belangrijkste is dat de consument duidelijke informatie heeft wanneer hij iets koopt. Met duidelijke keurmerken zie je in één oogopslag of een pak koekjes of een pond gehakt past in je persoonlijke wensen wat betreft impact op het milieu, dierenwelzijn en gezondheid. Mensen kunnen zelf beslissen wat ze daarbij belangrijk vinden." Bart de Liefde: "Consumenten moeten kunnen vertrouwen op keurmerken, maar nu is het een janboel. Je ziet door de bomen, vinkjes, sterren, blaadjes en stoplichten het bos niet meer. Dat moet anders en dat moet beter. Wij roepen producenten, consumenten en winkels op snel te komen met een helder kader voor keurmerken, om vervolgens drastisch te snoeien in het aantal."
Snoeien in woud van keurmerken
Nu is er een wildgroei aan keurmerken waardoor consumenten door de bomen het bos niet meer zien. Het liberale voorstel roept het kabinet op samen met de producenten-, keten- en consumentenorganisaties te komen tot een duidelijker voedselkeurmerk-systeem. Daarbij wordt fors gesnoeid in het woud aan keurmerken zodat de consument beter geïnformeerd keuzes kan maken in de winkel en supermarkt.Bron: D66