Uit onderzoek van ACM blijkt dat consumenten vinden dat ze er vanuit moeten kunnen gaan dat een keurmerk betrouwbaar is, duidelijke informatie geeft en onafhankelijk wordt gecontroleerd. Dat staat haaks op wat consumenten van de huidige keurmerken vinden. Er zijn nu honderden keurmerken en sommige worden gezien als een marketingtruc. Consumenten hebben moeite om de waarde van een keurmerk te bepalen.
Waarde van betrouwbaar keurmerk
Keurmerken hebben vooral toegevoegde waarde wanneer ze de consument iets vertellen over een product wat hij zelf niet kan beoordelen of controleren. Dat geldt bijvoorbeeld voor duurzame productiemethoden of veiligheidswaarborgen. Consumenten zijn bereid om meer te betalen voor een product of dienst waarvan het keurmerk betrouwbaar is. Het afnemend vertrouwen in keurmerken vormt een risico voor alle ondernemers die willen investeren in een keurmerk om zich daarmee te onderscheiden.Vertrouwen terugwinnen
Anita Vegter: "ACM vindt dat vooral marktpartijen en brancheorganisaties zelf, samen met consumentenorganisaties, stappen zouden moeten zetten om te komen tot een kader voor het oprichten en beheren van keurmerken. De overheid kan daarbij wel een coördinerende en aanjagende rol vervullen. Wij zien dit al gebeuren op terreinen van voedselkwaliteit en duurzaamheid. Iedereen heeft baat bij een goed systeem voor betrouwbare keurmerken."Klik hier voor de rapportage.
Voor meer informatie: www.acm.nl