Meerderheid Nederlanders is bereid extra te betalen voor koe in wei

Ruim zeventig procent van de mensen is bereid meer te betalen voor hun melk als daardoor de koe in de wei kan blijven. Dit blijkt uit onderzoek van TNSNIPO in opdracht van Milieudefensie. Milieudefensie roept supermarkten op om alleen nog zuivelproducten te verkopen die zijn geproduceerd met weidemelk. Morgen komt de zuivelsector bij elkaar om de jaarcijfers over weidegang te presenteren.

Supermarkten aan zet

35 procent van de mensen is bereid tussen de één en vijf cent meer te betalen voor een pak melk van 1 liter als de koe daarmee in de wei kan blijven. 36 procent heeft er zelfs meer dan vijf cent voor over. Bijna 40 procent van de Nederlanders geeft aan dat supermarkten alleen nog zuivelproducten zouden moeten verkopen met een Weidemelklogo. Nu verkoopt de supermarkt nog volop zuivelproducten waarvan de koeien nooit de wei hebben gezien. Wij vinden dat supermarkten alleen nog weidezuivel in de schappen moeten leggen. Jacomijn Pluimers campagneleider Voedsel; "Dat is beter voor de koeien, boeren, burgers en het milieu."

Klanten willen meer betalen voor weidezuivel

Supermarkten verkopen nog steeds zuivel zonder weideganggarantie. Want voor kaas, kwark en andere zuiveltoetjes wordt melk gebruikt waarop geen weideganggarantie zit. "Als supermarkten serieus willen dat koeien in de wei blijven, moeten ze alleen nog weidegangzuivel verkopen. Uit dit onderzoek blijkt dat klanten meer willen betalen. Met de smoes dat klanten dat niet willen, kunnen de supermarkten niet meer schermen", aldus Pluimers.

Koeien in de wei

Voor koeien is het gezond om in de wei te staan. Ze hebben dan minder gezondheidsproblemen. Ook is het beter voor het milieu en de weidevogels. Schaalvergroting in de melkveesector leidt tot grotere stallen; hoe groter de stal hoe minder koeien in de wei. De partijen van het convenant weidegang proberen dit tij te keren. Tot nu toe zonder resultaat.

Nieuwe cijfers aantal bedrijven met weidegang

Morgen buigen de zuivelsector, supermarkten en maatschappelijke organisaties zich over de nieuwe jaarcijfers van het weidegangconvenant. Milieudefensie neemt deel aan de vergadering van het convenant en vindt dat vooral de supermarktketens en zuivelbedrijven het nog laten afweten om weidegang zuivel op grote schaal in het schap van de supermarkt te krijgen en om daarvoor een meerprijs te betalen aan de boer.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven