Tijdens het eerste, jaarlijkse informatie- en kennisevent van Noord-Holland Noord kregen de ruim honderd genodigden een rondleiding door het uitgestrekte glaslandschap van Agriport A7 om vervolgens geïnspireerd te raken door een aantal vooraanstaande sprekers van de nieuwe economie. Marjan Minnesma, directeur van Urgenda, Marc van Rijsselberghe van Zilt Proefbedrijf en Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager deelden hun visie van een duurzame wereld zonder fossiele brandstof, zonder vleesconsumptie, maar mét grootschalige landbouw op zilte gronden.
Rondleiding
In witte beschermpakken en blauwe voetzooltjes krijgen de genodigden toegang tot de volledig geautomatiseerde kas voor de teelt van paprika's. De 500.000 planten groeien op steenwol en worden automatisch bemest en bewaterd. Bestrijding tegen ziektes als meeldauw gebeurt volledig biologisch met tarwepollen, zwavelpollen en hele kleine spinnetjes. De oogstkarren rijden volautomatisch, per dag wordt tot 90.000 kilo paprika's geoogst.Perfecte ligging
De locatie Noord-Holland is ideaal voor grootschalige en innovatieve kasteelt. De lichthoeveelheid geldt als hoogste van Nederland, er is genoeg ruimte en een uitstekend gematigd klimaat door de ligging tussen de Noordzee en het IJsselmeer. De bereikbaarheid is zeer goed: korte reisafstand naar de nationale vlieghaven en een snelle verbinding naar Scandinavië, de belangrijkste buitenlandse markt voor Hollandse groenten. De oogst van ruim acht miljoen kilo paprika's, tomaten en andere smakelijke groenten maakt de investering tot 2 miljoen euro per hectare meer dan goed.Snelle innovaties, krachtige verbindingen
Waar de regio vooral in uitblinkt zijn de snelle innovaties en de krachtige verbindingen tussen bedrijven gericht op duurzame energie, voedsel en water. Dat is volgens directeur Thijs Pennink van Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord 'uniek'. "In Noord-Holland praten we niet alleen, maar laten wij de wereld zien dat we een nieuwe toekomst bouwen. Ons echte beeldmerk is het verhaal wat achter ons logo zit. Dat is het verhaal van ondernemers die samen coalities smeden en oplossingen bieden op wereldschaal."Marc van Rijsselberghe.
Watervoetprint
Een voorbeeld van zo'n oplossing komt van Marc van Rijsselberghe van Zilt Proefbedrijf. Hij maakte zich zorgen over de 'enorme watervoetprint' van de snel groeiende wereldbevolking. Zo bedraagt het zoet waterverbruik voor 1 koe maar liefst 3 miljoen liter water. En in een wereld waarin slechts 2% zoet water is en drie hectare grond per minuut verzilt, wordt dat een steeds nijpender probleem. Zijn oplossing? Teelt op zilte grond. Zijn aardappelen, ontwikkeld in samenwerking met de universiteit van Wageningen worden inmiddels afgenomen door vijftig landen.De zilte biologische aardappelen van Marc.
Vleesmachine
Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager heeft ook zo'n oplossing. Zijn antwoord op de toenemende vleesconsumptie, goed voor 18% van de wereldwijde CO2-uitstoot, is een lekkerder stukje 'nepvlees'. Zijn 'vleesmachine' heeft inmiddels meerdere onderscheidingen ontvangen. Zo won hij de 2012 Smaak van Nederland Award en werd hij met zijn vegetarische gehaktbal nummer 3 van de landelijke Telegraafwedstrijd. "De meeste mensen hebben niet door dat ze geen vlees eten, ze vinden het vaak zelfs lekkerder. Leven zonder vlees en bijdragen aan een duurzame wereld is met een lekker stukje vals vlees haalbaar en gezond."De Vegetarische Slager Jaap Korteweg.