Klaas de Lange van Weerribben Zuivel heeft voor de campagne 'Het onbetaalbare voordeel van Ekoplaza' een blog geschreven over zijn werkwijze. Hierin vertelt hij onder meer dat hij graag wil luisteren naar wat mensen belangrijk vinden en welke producten ze echt lekker vinden. Dit deed hij onder meer door bij het zuivelschap in een Ekoplaza te gaan staan en daarbij ook te vertellen wie hij is. Klaas waardeert het dat bij Ekoplaza ruimte is om over herkomst en de verantwoordelijkheid van de producent te vertellen.
Wij knijpen onze leveranciers niet uit
Als gepassioneerde boer is het in deze tijd niet makkelijk om je manier van werken en handelen te delen met de consument. Je bent elke dag druk met het maken van mooie producten. Wij verwerken ze tot een prachtig eindproduct. Toch zijn er veel mensen die grote waarde hechten aan transparantie over de herkomst van producten en een eerlijke manier van produceren. Maar in deze snelle wereld en tijd krijg je daar steeds minder kans voor om dit met elkaar te delen, toch is dit niet goed. Het inspireert mij om te luisteren naar verhalen wat mensen belangrijk vinden, welke producten mensen echt lekker vinden.
Vorige maand heb ik een hele zaterdag in een winkel gestaan en geluisterd naar wat mensen belangrijk vinden. Tevens kan ik iets over onze herkomst en manier van produceren vertellen, dit zijn altijd mooie dagen, eigenlijk doen we dit veel te weinig. Vorige week een uurtje bij het zuivelschap gestaan en geluisterd wat mensen van onze producten vinden, en heb verteld wie ik was. Ekoplaza is een plek waar dit nog mogelijk is, hier is ruimte om over herkomst en onze verantwoordelijkheid als producent te delen. Dit kan alleen als je dat samen doet met de winkels, producent en consument. Ook transparantie in prijsvorming met elkaar delen is belangrijk, en als één onderdeel van de keten niet kan functioneren gaat het op langere termijn niet goed.
Als je op deze manier met elkaar omgaat heb je de basis voor een eerlijk product en een gezond voedselpakket. Ook als je het in een breder perspectief plaatst dat er vandaag 60 miljoen mensen in de wereld op de vlucht zijn, en dat altijd het probleem in het feit zit dat de mensen op de plaats van herkomst geen toekomst zien voor hun zelf en vaker nog voor hun kinderen. Hier staat altijd aan de basis dat er niet genoeg voedsel is, ook hier speelt onze verantwoordelijkheid, kleine regionale economieën bieden hier de oplossing, het gesleep over de wereld met grondstoffen als krachtvoer verarmen grote delen van de wereld. Wij als producent en consument hebben grote invloed hoe mensen in onze omgeving handelen. Dit verandert onze grote wereld en maakt hem mooier voor de volgende generatie.
Fijne feestdagen,
Klaas de Lange
Weerribben Zuivel
Voor meer informatie: www.ekoplaza.nl
Bron: website Ekoplaza

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Nieuwe biologische haverdrank vindt gretig aftrek in de horeca
- "Het stikstofprobleem moet niet alleen een probleem van de boeren zijn, maar van ons allemaal"
- 13 augustus: Velddag over Nederlandse sojabonen
- KoRo breidt haar activiteiten in Europa uit
- Arla-melkprijs voor augustus 2022 stijgt met 1 eurocent per kilogram
Top 5 - afgelopen maand
- Lidl als eerste grote retailer met alle winkels biologisch gecertificeerd
- Fotoreportage zomereditie BIOFACH - de Nederlandse exposanten
- Poiesz koopt de tienduizend kilo biologische broccoli, bestemd voor de composthoop, van Friese teler
- Biohuis teleurgesteld over verkennend gesprek met kabinet over stikstof
- Sri Lanka verklaart zich failliet nadat het een jaar geleden de biologische teelt bij wet oplegde
Klaas de Lange, Weerribben Zuivel:
"Elkaar nodig voor transparantie in prijsvorming"
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-08-09 Arla-melkprijs voor augustus 2022 stijgt met 1 eurocent per kilogram
- 2022-08-08 Biomelkprijs Eko-Holland stijgt met 25 cent, BD met 2 euro omhoog
- 2022-07-22 Crowdfunding redde De Hondspol van faillissement
- 2022-07-22 "Fermentatie heeft onze opfok flink verbeterd"
- 2022-07-20 Bioland neemt prijsberekening van melk onder de loep
- 2022-07-20 Omschakeling naar biologische melkveehouderij verbetert klimaatvoetafdruk
- 2022-07-18 "Overgang naar biologisch zou vooral in de zone rondom Natura 2000-gebieden goed kunnen werken"
- 2022-07-18 "Ik wil weleens zien wie ons op dit moment qua kostprijs kan verslaan"
- 2022-07-18 "Geef het de tijd, uitkopen is dan niet nodig"
- 2022-07-15 Vijf vragen over hitte en de gevolgen voor vee
- 2022-07-15 Landelijk demonstratieproject 'Boeren met Bomen' van start
- 2022-07-13 Biologisch-dynamische landbouw: ‘Niet idealistisch, maar realistisch’
- 2022-07-12 "Landbouw moet anders en kan anders!"
- 2022-07-12 Hoeve Biesland wint innovatieprijs met melktap voor horeca
- 2022-07-11 Spotlights op biologische weidevogelkazen bij première documentaire Grutto
- 2022-07-11 "Nederland een gidsland op het terrein van de landbouw maken"
- 2022-07-08 Dieren houden cliënten én begeleiders een spiegel voor op zorgboerderijen
- 2022-07-05 "Dit is de oplossing voor de stikstofcrisis"
- 2022-07-05 Vier keer goud voor de Mèkkerstee bij International Cheese & Dairy Awards
- 2022-07-04 Biologische melkprijs Eko-Holland stijgt met 2 euro