Klaas de Lange, Weerribben Zuivel:

"Elkaar nodig voor transparantie in prijsvorming"

Klaas de Lange van Weerribben Zuivel heeft voor de campagne 'Het onbetaalbare voordeel van Ekoplaza' een blog geschreven over zijn werkwijze. Hierin vertelt hij onder meer dat hij graag wil luisteren naar wat mensen belangrijk vinden en welke producten ze echt lekker vinden. Dit deed hij onder meer door bij het zuivelschap in een Ekoplaza te gaan staan en daarbij ook te vertellen wie hij is. Klaas waardeert het dat bij Ekoplaza ruimte is om over herkomst en de verantwoordelijkheid van de producent te vertellen.

Wij knijpen onze leveranciers niet uit
Als gepassioneerde boer is het in deze tijd niet makkelijk om je manier van werken en handelen te delen met de consument. Je bent elke dag druk met het maken van mooie producten. Wij verwerken ze tot een prachtig eindproduct. Toch zijn er veel mensen die grote waarde hechten aan transparantie over de herkomst van producten en een eerlijke manier van produceren. Maar in deze snelle wereld en tijd krijg je daar steeds minder kans voor om dit met elkaar te delen, toch is dit niet goed. Het inspireert mij om te luisteren naar verhalen wat mensen belangrijk vinden, welke producten mensen echt lekker vinden.



Vorige maand heb ik een hele zaterdag in een winkel gestaan en geluisterd naar wat mensen belangrijk vinden. Tevens kan ik iets over onze herkomst en manier van produceren vertellen, dit zijn altijd mooie dagen, eigenlijk doen we dit veel te weinig. Vorige week een uurtje bij het zuivelschap gestaan en geluisterd wat mensen van onze producten vinden, en heb verteld wie ik was. Ekoplaza is een plek waar dit nog mogelijk is, hier is ruimte om over herkomst en onze verantwoordelijkheid als producent te delen. Dit kan alleen als je dat samen doet met de winkels, producent en consument. Ook transparantie in prijsvorming met elkaar delen is belangrijk, en als één onderdeel van de keten niet kan functioneren gaat het op langere termijn niet goed.

Als je op deze manier met elkaar omgaat heb je de basis voor een eerlijk product en een gezond voedselpakket. Ook als je het in een breder perspectief plaatst dat er vandaag 60 miljoen mensen in de wereld op de vlucht zijn, en dat altijd het probleem in het feit zit dat de mensen op de plaats van herkomst geen toekomst zien voor hun zelf en vaker nog voor hun kinderen. Hier staat altijd aan de basis dat er niet genoeg voedsel is, ook hier speelt onze verantwoordelijkheid, kleine regionale economieën bieden hier de oplossing, het gesleep over de wereld met grondstoffen als krachtvoer verarmen grote delen van de wereld. Wij als producent en consument hebben grote invloed hoe mensen in onze omgeving handelen. Dit verandert onze grote wereld en maakt hem mooier voor de volgende generatie.

Fijne feestdagen,

Klaas de Lange
Weerribben Zuivel

Voor meer informatie: www.ekoplaza.nl

Bron: website Ekoplaza

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven