Hoe word je schathemeltjerijk?
De bank vroeg aan mensen over de hele wereld wat rijkdom voor ze betekent, en kreeg verrassende antwoorden. Een filosoof, boer, ondernemer, stamoudste, en iemand die zonder geld leefde: ze vertellen allemaal een ander verhaal.
Op deze pagina zie je aan de hand van hun verhalen dat rijkdom over veel meer gaat dan geld alleen.
Dirco te Voortwis, boer
"Rijk worden is meer het verkleinen van je hebzucht dan het vergroten van je bezit."
Angaangaq, stamoudste uit Groenland
"If you become aware of your wealth, your life will change."
Runa Khan, sociaal ondernemer uit Bangladesh
"Rijkdom is voor mij onafhankelijk zijn."
Douglas Rushkoff, filosoof uit New York
"The function of money is not to make you rich"
Isabel Rupschus, die zonder geld leefde
"Hoe je geld uitgeeft bepaalt uiteindelijk hoe de samenleving eruit ziet."
Anne-Marie Rakhorst, rasechte ondernemer
"Rijkdom is voor mij als ondernemer geen doel op zich."
De campagne kan worden gezien als een logische vervolgstap van Triodos Bank op haar voorgaande campagnes 'Klein. Het Nieuw groot' (juli 2012), 'Groei is meer dan een cijfer' (december 2013) en '5 dingen die ze je niet vertellen over de economie' (december 2014), die alledrie inspeelden op een breed gedragen behoefte de economie te vernieuwen. Deze leidden tot veel bijval van opinieleiders, de politiek en duizenden Nederlanders en er wordt tot op de dag van vandaag regelmatig aan gerefereerd.