'Kiloknallercampagne' voortaan ook op vleeswaren

Wakker Dier heeft een brief aan twaalf Nederlandse supermarktorganisaties gestuurd. Hierin staat een verzoek om te stoppen met de promotie van vleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk. Uit de vernieuwde foldermonitor van Wakker Dier blijkt namelijk dat in de 12 grootste supermarkten van januari tot en met oktober van dit jaar 3.800 keer 'gestunt' werd met vleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk, 93 procent van deze aanbiedingen betrof vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk.

Ongeveer een kwart van de Nederlandse vleesconsumptie gaat via vleeswaren. De campagne tegen de 'kiloknaller' zal zich vanaf nu ook gaan richten op gestunt met dieronvriendelijke vleeswaren.

Vleeswaren met een dierenwelzijnskeurmerk stonden slechts sporadisch in de folders: 270 keer, 7% van het totaal aantal vleeswarenaanbiedingen. Hiervan droeg het grootste deel één ster van het Beter Leven keurmerk (210 aanbiedingen). Elf aanbiedingen droegen twee sterren. Biologische vleeswaren werden 49 keer aangeprezen. Daarmee is het aandeel van de promoties dat een dierenwelzijnskeurmerk draagt nog lager dan bij het verse vlees, waar in de dezelfde periode 15 procent van de aanbiedingen een dierenwelzijnskeurmerk droeg.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven