Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Emté is best luisterende supermarkt van Nederland"

De Brabantse supermarktketen EMTÉ luistert het best naar haar klanten. Deen en Albert Heijn volgen daarna als de supermarkten die het best luisteren naar de mening van hun klanten. Lidl en Aldi sluiten de rij van de twaalf onderzochte supermarkten (met een gezamenlijk marktaandeel in Nederland van meer dan 90%).

Dat blijkt uit de luistermonitor van onderzoeksbureau MWM2. Het onderzoeksbureau vroeg ruim 1.700 supermarktklanten of hoe goed hun supermarkt luistert naar hun mening. Op basis van drie elementen 'product & service op orde', 'belangstelling tonen' en 'reageren' wordt een luisterindex per supermarkt vastgesteld. Organisaties waarvan klanten het gevoel hebben dat zij luisteren, presteren beter.

Belangstelling tonen in klanten kan beter

EMTÉ scoort vooral beter dan andere supermarkten op het onderdeel belangstelling tonen in klanten. Dit element weegt het zwaarst mee bij de bepaling van de luisterindex; klanten vinden dit element het belangrijkst bij het bepalen hoe goed een supermarkt luistert. Toch scoren alle onderzochte supermarkten het slechts op dit onderdeel. Voor supermarkten valt het dus nog wat te winnen op het gebied van het waarderen van klanten en het actief vragen naar hun mening. Een klantpanel is een manier voor supermarkten om klanten regelmatig te ondervragen, bijvoorbeeld naar het assortiment. Door op de winkelvloer terug te koppelen wat er met de klantfeedback gedaan wordt, krijgt een klant het gevoel gewaardeerd te worden.

"Klanten vinden het belangrijk dat ze gehoord worden en serieus worden genomen. Uit onderzoek blijkt dat organisaties die luisteren naar hun klant, ook het snelst worden aanbevolen door de consumenten. Luisteren is een voorspeller van loyaliteit, tevredenheid en groei van een organisatie. Organisaties die luisteren, presteren beter", zegt Govert van den Bos, directeur van MWM2.

Voor meer informatie: www.mwm2.nl

Bron: MWM2
Publicatiedatum: