Bio grootste groep, omzetgroei van 15%
Omzet producten duurzaamheidskeurmerk: ruim 2 miljard euro
Dit blijkt uit recente cijfers tot en met week 36 2015 van onderzoeksbureau IRI dat in opdracht van een consortium van brancheorganisaties en keurmerkhouders de omzetontwikkeling van producten met een keurmerk en duurzaamheidsclaim heeft gemonitord. Dit samenwerkingsverband heeft de krachten gebundeld om de markt en haar achterban te voorzien van adequate informatie om de marktontwikkeling verder te ondersteunen. Het consortium bestaat uit: ASC, CBL, COV, FNLI, MSC, Stichting Beter Leven keurmerk en Stichting Bionext.
De absolute omzet in producten met een keurmerk groeit met de genoemde 8% sneller dan de totale supermarktomzet, geschat op 2,5% groei. Biologisch neemt gemeten in omzet het grootste deel voor haar rekening, gevolgd door Beter Leven keurmerk en UTZ.
Van alle productgroepen heeft de categorie houdbaar (koffie, thee, chocola, rijst, et cetera) de grootste omzet in duurzamere producten, gevolgd door vlees. De omzetgroei in duurzamere keurmerken voor vers vlees is licht dalend. Vleeswaren vertonen daarentegen een flinke groei met 30%.
Van alle keurmerken vertoont biologisch als grootste groep een mooie omzetgroei van 15%. Beter Leven keurmerk, het belangrijkste keurmerk in vlees, groeit in 2015 totaal met 6,3%. Binnen de productgroep vis is MSC het belangrijkste keurmerk en groeit met 3,9%.
Het consortium heeft samen met onderzoeksbureau IRI veel werk verzet om te komen tot betrouwbare data en een meer gedetailleerd inzicht dan tot nu toe beschikbaar was uit overheidsbronnen. Het consortium wil vanaf volgend jaar gezamenlijk met de overheid een integrale Monitor ontwikkelen om verduurzaming van voedsel in de markt en ketens te monitoren, naast ook de zichtbare keurmerken. Verduurzaming is namelijk ook inzet in ketens op onder andere het terugdringen van watergebruik, voedselverspilling en het gebruik van energiezuinige koelingen en vrachtwagens.
De omzetcijfers zijn gebaseerd op de database van marktonderzoeksbureau IRI met daarin omzetgegevens van alle supermarkten behalve LIDL en Aldi. Gekozen is om deze Monitor te beperken tot de inventarisatie van de, voor de consument zichtbare, onafhankelijke keurmerken. Andere duurzamere initiatieven zijn er ook volop, maar zijn hier buiten beschouwing gelaten.
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-06-06 Färm breidt uit met zes winkels
- 2023-06-06 Hoge inflatie speelt bio parten blijkt uit consumptiecijfers VLAM
- 2023-06-01 Testaankoop vergelijkt prijzen: bio-producten versus gewone huismerken
- 2023-05-30 Bio-Planet breidt uit naar Luxemburg in 2024
- 2023-05-24 Lokaal assortiment is booster voor zelfstandige supermarkten en lokale economie
- 2023-05-22 "Alle landbouw en afzet biologisch verschaft duidelijkheid voor iedereen"
- 2023-05-19 "Ik wil een bijdrage leveren aan een heel ander voedselsysteem"
- 2023-05-16 Diny van der Klis wil het stokje doorgeven in Oudewater
- 2023-05-11 Amerikaanse biologische voedselverkoop overschrijdt 60 miljard dollar in 2022
- 2023-05-10 Alnatura in Darmstadt heeft beste biologische groenten- en fruitafdeling van Duitsland
- 2023-05-09 Ekoplaza België ziet duidelijke terugval in verkoop, maar: "potentieel van bio is groot"
- 2023-05-05 Prijsverlagingen Lidl in onder andere biologische groenten
- 2023-05-05 Doornik verwelkomt gloednieuwe Bio-Planet
- 2023-05-03 Holland & Barrett snelste stijger in de retailbranche
- 2023-05-02 Duurzamere voeding blijft aan belang winnen: +11% in 2022
- 2023-05-01 Grote berg compost blikvanger tijdens 'stronteigenwijs' voorjaarsspektakel
- 2023-05-01 Reorganisatieplan SuperBioMarkt goedgekeurd
- 2023-04-28 Duitse supermarkt Alnatura geeft scholieren korting
- 2023-04-25 "Dennree neemt resterende basic-winkels in Oostenrijk over"
- 2023-04-25 Planet Organic-oprichter keert terug om reddingsoperatie te leiden