Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Clean label' overkoepelende trend voor 2016

De grotere behoefte van consumenten aan producten met minder kunstmatige toevoegingen is een overkoepelend thema voor de voeding- en drankentrends in 2016, dit meldt Innova Market Insights.

Wereldwijd is het aandeel van producten met een 'organic claim' gestegen van 6,3% in het eerst halfjaar van 2013 naar 9,5% in het eerste halfjaar van 2015. Innova Market Insights merkt ook een stijging van 'free from' en 'flexitarian' opties.

Consumenten willen terug naar de basis, waardoor het aantal producten met claims zoals 'vrij van' en 'biologisch' toeneemt. Lu Ann Williams, van Innova Market Insights, meldt dat deze trend zich doorzet in 2016. De vijf belangrijkst trends die we het komende jaar kunnen verwachten zijn:

1. 'Clean label'
Er was in 2015 een grote vraag naar producten met minder kunstmatige toevoegingen en meer transparantie. Dit noemt Innova Market Insights de 'clean label' trend. De grootste stijging van productontwikkeling op dit gebied zijn de biologische producten.

2. 'Vrij van' producten

Er is een steeds grotere vraag naar producten die vrij zijn van onder andere gluten, ook wanneer dit niet medisch noodzakelijk is. De industrie kan niet anders dan aan deze vraag toegeven en het aantal glutenvrije producten is dan ook enorm toegenomen.

3. Flexitariërs
Het Flexitarian' effect is ook belangrijk. Dit is de term voor parttime vegetariërs. Steeds meer mensen eten minder vaak vlees om gezondheidsredenen, het duurzaamheidsaspect of omdat ze zich zorgen maken over het dierenwelzijn. Deze ontwikkeling stimuleert de technologische ontwikkelingen omtrent de smaakbevordering van vleesvervangers. Het ontwikkelen en promoten van diervriendelijke processen en het gebruik van alternatieve eiwitbronnen in de productontwikkeling staan hierbij centraal.

4. Alternatieven conserveringsmiddelen

De methodes om voedsel te verwerken die al langere tijd worden gebruikt, worden door consumenten gezien als 'natuurlijk en authentiek'. De gezondheidsvoordelen van gefermenteerde levensmiddelen vinden een toenemend bewustzijn bij westerse consumenten. Milde conserveringstechnieken zoals HPP kunnen ook succesvol zijn als ze worden beschouwd als een nieuw alternatief voor conserveringsmiddelen.

5. Groentenconsumptie

Consumenten zijn zich steeds meer van bewust van het belang om meer groente te eten. Men kan kinderen meer groenten laten eten door 'verborgen' groente in producten aan te bieden. Dit werkt ook voor volwassenen, dit blijkt uit de opkomst van bijvoorbeeld smoothies en pasta's die rijk zijn aan groente.
Publicatiedatum: