
Abonneren
Vacatures
- Loodsmedewerk(st)ers Groente en Fruit
- Global Sourcing Manager
- Business Unit Manager Importeurs & Exporteurs
- Docent Teelt
- Buying Operations Manager (BOM Process)
- Bestuurslid
- Internationaal accountmanager Duitsland
- Manager Operations Ethiopia
- Quality controller
- Manager Packing Station
Top 5 - gisteren
- In memoriam Harmen Peters
- René Groenen en Gineke de Graaf nemen afscheid van biologisch-dynamische boerderij De Beersche Hoeve
- Amandelpasta en gemengde notenpasta in grote 'jubileumpotten'
- Biologisch akkerbouwer Douwe Monsma aan tafel bij onderhandelingen landbouwakkoord
- "Nederlandse leiders putten sterk uit de ervaringen in Denemarken bij het ontwikkelen van de markt"
Top 5 - afgelopen week
- Geitenhouderij De Molswaerd gaat van biologisch naar eco-vriendelijk
- John Arink speecht tijdens protest bij Rabobank
- Onkruidrobot maakt indruk op RTL-presentator Lodewijk Hoekstra
- Biologische paddenstoelenkwekerij zet deuren wijd open na nieuwbouw
- Roomijs van BD-landbouwer Tim Moerman in BinnensteBuiten
Top 5 - afgelopen maand
- Mestoverschot? Niet in de biologische sector
- Geitenhouderij De Molswaerd gaat van biologisch naar eco-vriendelijk
- De Wijndragers neemt het merk Van TON uit Zierikzee over
- Potgrond met turf funest voor natuurgebieden, maar alternatief lijkt moeilijk te vinden
- "Overheid beschermt mensen en natuur onvoldoende tegen schadelijke effecten van bestrijdingsmiddelen"
'Clean label' overkoepelende trend voor 2016
Wereldwijd is het aandeel van producten met een 'organic claim' gestegen van 6,3% in het eerst halfjaar van 2013 naar 9,5% in het eerste halfjaar van 2015. Innova Market Insights merkt ook een stijging van 'free from' en 'flexitarian' opties.
Consumenten willen terug naar de basis, waardoor het aantal producten met claims zoals 'vrij van' en 'biologisch' toeneemt. Lu Ann Williams, van Innova Market Insights, meldt dat deze trend zich doorzet in 2016. De vijf belangrijkst trends die we het komende jaar kunnen verwachten zijn:
1. 'Clean label'
Er was in 2015 een grote vraag naar producten met minder kunstmatige toevoegingen en meer transparantie. Dit noemt Innova Market Insights de 'clean label' trend. De grootste stijging van productontwikkeling op dit gebied zijn de biologische producten.
2. 'Vrij van' producten
Er is een steeds grotere vraag naar producten die vrij zijn van onder andere gluten, ook wanneer dit niet medisch noodzakelijk is. De industrie kan niet anders dan aan deze vraag toegeven en het aantal glutenvrije producten is dan ook enorm toegenomen.
3. Flexitariërs
Het Flexitarian' effect is ook belangrijk. Dit is de term voor parttime vegetariërs. Steeds meer mensen eten minder vaak vlees om gezondheidsredenen, het duurzaamheidsaspect of omdat ze zich zorgen maken over het dierenwelzijn. Deze ontwikkeling stimuleert de technologische ontwikkelingen omtrent de smaakbevordering van vleesvervangers. Het ontwikkelen en promoten van diervriendelijke processen en het gebruik van alternatieve eiwitbronnen in de productontwikkeling staan hierbij centraal.
4. Alternatieven conserveringsmiddelen
De methodes om voedsel te verwerken die al langere tijd worden gebruikt, worden door consumenten gezien als 'natuurlijk en authentiek'. De gezondheidsvoordelen van gefermenteerde levensmiddelen vinden een toenemend bewustzijn bij westerse consumenten. Milde conserveringstechnieken zoals HPP kunnen ook succesvol zijn als ze worden beschouwd als een nieuw alternatief voor conserveringsmiddelen.
5. Groentenconsumptie
Consumenten zijn zich steeds meer van bewust van het belang om meer groente te eten. Men kan kinderen meer groenten laten eten door 'verborgen' groente in producten aan te bieden. Dit werkt ook voor volwassenen, dit blijkt uit de opkomst van bijvoorbeeld smoothies en pasta's die rijk zijn aan groente.
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-05-25 Nieuw GLB houdt 'nog meer rekening met landbouwers die bedrijf willen verbreden'
- 2023-05-25 Wanneer mag men 'biologisch' of 'ecologisch' gebruiken in de bedrijfsnaam?
- 2023-05-24 NOW-deadline nadert voor nog 251 werkgevers in de landbouw
- 2023-05-24 Landbouwcommissie Europees Parlement wijst Natuurherstel af
- 2023-05-23 "Onze handelsfinanciering verruimt de koopkracht van bedrijven"
- 2023-05-22 "Nederland niet goed op weg om SDG's in 2030 te behalen"
- 2023-05-17 Nieuw kritisch rapport over Nederlandse waterkwaliteit
- 2023-05-15 Eerste VLIF-steunaanvragen kunnen via e-loket worden ingediend bij Vlaamse overheid
- 2023-05-12 Nederlands aanjaagprogramma start- en scale-ups door tot 2026
- 2023-05-11 Inflatie stijgt naar 5,2 procent in april
- 2023-05-11 Recordbedrag aan schade door extreem weer in Nederland
- 2023-05-08 Kabinet lanceert nieuwe campagne: 'Kort ritje> Da's zo gefietst'
- 2023-05-08 Kwart groei Nederlandse economie stroomt naar buitenland
- 2023-05-05 "Met energieopslag is de ondernemer in staat nog meer voordeel te halen uit zon en wind"
- 2023-05-05 "Klimaatactivisten zijn allang geen punkers meer"
- 2023-05-03 Uitbetaling Vlaams Departement Landbouw & Visserij van enkele pre-ecoregelingen voor 2022
- 2023-04-28 Plan BoerenPerspectief uitgereikt aan de ministers Christianne van der Wal en Piet Adema
- 2023-04-26 Kabinet vreest nieuwe natuurplannen van EU, bouw mogelijk nog meer 'op slot'
- 2023-04-24 Van 'havermelk' tot 'droogte' en 'elektrische auto’s', Nederlanders zoeken duurzaam
- 2023-04-20 Europese zomer van 2022 was de heetste ooit