Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bio-producten 40-80% duurder dan conventioneel

Poolse bio-markt klein, maar in ontwikkeling

De totale waarde van de biologische markt in Polen in 2015 bedraagt 770 miljoen pln. Dit is 0,3% van de totale waarde van de gehele levensmiddelenmarkt in Polen. De gemiddelde uitgaven per hoofd van de bevolking aan biologisch voedsel bedraagt inmiddels circa 5 euro per jaar en vertoont een stijgende trend.

Verkoopstructuur

De Poolse biologische markt is nog relatief klein: Er zijn ongeveer 700 winkels die gespecialiseerd zijn in biologische levensmiddelen en twee ketens gespecialiseerd in verkoop van biologische producten (Organic Farma Zdrowia en Żółty Cesarz), tientallen gespecialiseerde distributeurs van biologische producten en meer dan 1000 'biologische eilanden' – afdelingen met biologische levensmiddelen in reguliere retailers onder andere Piotr i Paweł, Alma, Marcpol, Auchan, Carrefour, Intermarche. (Meer informatie over de structuur van de retailmarkt in Polen).

De meeste biologische winkels hebben een oppervlakte welke lager is dan 100 vierkante meter. Er zijn slechts een tiental winkels waarvan de oppervlakte groter is dan 100 vierkante meter. In de komende jaren zal naar verwachting deze laatste groep groeien. Ook zullen de biologische supermarkten geopend worden, winkels met een oppervlakte tussen 300-500 vierkante meter. Inmiddels zijn er ook winkels op de markt verschenen met 90% biologisch assortiment.

In de westerse landen zijn biologische producten gemiddeld 40-80% duurder dan conventionele producten. In Polen ligt dit verschil hoger en schommelt tussen 50-150%. Dit verschil wordt veroorzaakt door de transportkosten in relatie met de bestaande infrastructuur. Maar dit hangt samen met de ontwikkelfase waarin de Poolse biologische markt zich bevindt, een toenemend aantal verkooppunten en afzetmogelijkheden zal dit verschil in de komende jaren verlagen.

Verkoopspelers

Grootste spelers in de Poolse markt voor biologische producten:
  • Bio Planet Wilkowa Wieś – Cooperatie (Spółka) landelijke distributeur met een omzet in 2014 van 63 mln pln.
  • Eko-Wital Warszawa -(eigenaar van het merk 'Organic Farma Zdrowia'), landelijke distributeur, omzet in 2014 circa 24 miljoen pln.
  • API EKO Warszawa – distributeur, eigenaar van het merk Bioavena uit Rzeszów.
  • Symbio Warszawa- Lublin – een bedrijf gespecialiseerd in export van de Poolse biologische producten (vooral zacht fruit). Omzet in 2014 7 miljoen pln.
Bron: Agroberichten Buitenland
Publicatiedatum: