Rudie Ensing (OTC-Holland):

"Geen vaste bandbreedte meer tussen prijzen bio en gangbaar"

Tholen - OTC-Holland werd elf jaar geleden opgericht door de huidige directeuren Fred Kloen en Edward Out. Gestart in de polder lag de nadruk in de beginjaren veelal op biologische vollegrondsgroenten, maar door de focus op het importfruit, verschoven de vollegrondsgroenten naar de achtergrond. De laatste jaren zijn deze weer nieuw leven ingeblazen. De uienactiviteiten zijn altijd door blijven lopen binnen OTC. "Met citrus, druiven, hardfruit en avocado’s behoren de uien tot de top-5 van ons assortiment", vertelt inkoper Rudie Ensing.


Rudie Ensing.

OTC werkt met vijftien à twintig uientelers op vaste basis samen, voor wie het bedrijf het complete areaal met de verschillende maatsorteringen vermarkt. Daaromheen zijn er contacten met veel andere telers. Op de vraag of de productbeschikbaarheid een grote uitdaging is, antwoordt Rudie: "Goede uien zijn er altijd tekort. De laatste jaren zijn er genoeg bio-uien voorhanden, maar elk jaar is anders en heeft zijn eigen marktverhaal. Vorig jaar hadden we de beschikking over een goede kwaliteit uien en kwamen ze in goede kleur binnen. Omdat veel telers in een goede bewaring hadden geïnvesteerd, wilde men niet gelijk verkopen en lieten ze ondanks het grote beschikbare volume toen hun product moeilijk los. Inmiddels is de uienoogst weer binnen na een stressvol groeiseizoen en moeten we weer afwachten hoe de uien zich in de bewaring gaan houden. De kleur zal zeker een issue zijn dit jaar.”


Omschakelaars

“De vraag naar bio neemt voor uien, maar ook voor veel andere producten toe. Zweden laat de grootste stijging zien, maar ook Frankrijk vertoont een goede groei. De afzet in Duitsland verloopt stabiel door en het Verenigd Koninkrijk is met een heuse comeback bezig. Met name de discounters promoten de laatste jaren hun bio-assortiment flink en daar gaan andere retailers in mee. Onze grootste klanten vormen de verpakkers voor supermarkten. Wij hebben een brede klantenbasis in Noordwest-Europa en zijn daar in elk land wel vertegenwoordigd”, vervolgt de inkoper. “Momenteel neemt de vraag vanuit het supermarktkanaal zo hard toe dat er echt achter het product aangelopen wordt. Momenteel zijn er in de Flevopolder weer zo’n 25 telers aan het omschakelen naar bio, maar daar is ook alle ruimte voor in de huidige markt.”

Hoewel de biologische uienteelt door minder middelengebruik moeilijker te sturen is dan de conventionele teelt, zijn er volgens Rudie wel goede opbrengsten te halen. “Er worden hier in de polder 60 ton bio-uien per hectare geoogst. De rode bio-uien zijn wel lastiger te telen dan de gele uien. Hierdoor zie je dat het areaal biologische rode uien de afgelopen jaren is afgenomen, terwijl de vraag structureler wordt. Dit resulteert in hogere prijzen, maar nog waren de saldo’s bij de gele uien over het algemeen beter voor de telers, waardoor het areaal nog niet stijgt. Er zijn retailers die zelfs alle gangbare rode uien verwisselen voor biologische rode uien. Wel zie je dat de markt voor rode uien sneller verzadigd is dan geel. Met gele uien heb je altijd een outletmarkt bij een slechte vraag. Met rode uien daarentegen kun je met de prijs niks forceren.”


Biomarkt staat op zichzelf

Een opvallende trend is volgens Rudie dat de biologische markt de afgelopen jaren een op zichzelf staande markt is geworden. “Tot vorig jaar was er altijd een bepaalde bandbreedte tussen de prijs van gangbaar en bio, maar die is sinds vorig jaar finaal weg. Toen gingen de gangbare uien op den duur weg voor drie cent en de bio-uien voor 35 cent, maar dat geldt voor de bioproducten over de hele linie. Zo hadden we vorig jaar ook een situatie dat de prijs van de gangbare peren rond de 40 cent lag en de biologische peren rond de 1,40 euro. Dit is allemaal te verklaren door de groeiende vraag naar biologische producten. Vroeger maakte het hooguit een paar procent uit van het totaal. Nu wordt dat percentage structureel groter en belangrijker voor supermarkten en andere klanten.”

Elk nadeel heeft zijn voordeel en dat geldt ook voor de groei van de biologische markt. “Door de gemiddelde beursprijzen van vorig jaar denken handelaren dat er heel veel geld in bio te verdienen valt. Daardoor holt iedereen nu achter een bioproduct aan. Ook de spelers die er voorheen nauwelijks wat mee deden. Dat geeft de nodige ruis en onrust op de markt. Als telers tien keer worden gebeld, lijkt het soms wel of er tien auto’s verkocht zijn, maar soms gaan die telefoontjes over één en dezelfde auto. Anderzijds verwachten wij de komende jaren meer structurele toetreders in de biologische AGF-handel. Was het product in het verleden veelal bestemd voor groothandelaren en natuurvoedingszaken, nu vindt een groot deel van de afzet richting de retail plaats en die kunnen grote volumes aan. Daarom zal iedereen de komende tijd nog wel achter een bioproduct aan blijven hollen”, besluit Rudie.

Meer informatie
OTC-Holland
Rudie Ensing
Organic Trade Company Holland B.V.
Bronsweg 7
8211 AL Lelystad
+31(0)320-289030
rudie@otcholland.com
www.otcholland.com

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven